Taekwondoliiton valmennuspäällikkönä aloittaa Henri Filppula

30.4.2024

Suomen Taekwondoliiton osa-aikaiseksi valmennuspäälliköksi vuoden 2025 loppuun asti on valittu Henri Filppula. Hän aloittaa tehtävässään 13.5.

Liiton puheenjohtaja Jenni Pohjonen kertoo valmennuspäällikön valinnasta:

”Kun suunnittelimme strategiaa kausille 2021–2024, asetimme kunnianhimoisen tavoitteen saada palkattua liitolle valmennuspäällikkö, jonka tehtävänä on johtaa huippu-urheilutoimintaa sekä koordinoida maajoukkuetoimintaa ja mahdollistaa valmentajien keskittyminen valmentamiseen vastaamalla maajoukkuetoimintaan liittyvästä hallinnosta.

Strategiakauden viimeinen vuosi lähestyy puoliväliä, ja tämä tavoite on vihdoin konkretisoitunut.

Olen iloinen siitä, miten paljon kiinnostusta valmennuspäällikön tehtävä herätti ja saimmekin useita hyviä hakemuksia tehtävään. Valinta ei ollut helppo, mutta Henrin vahvuudet urheilun toimintaympäristöjen kehittämisessä, valmennustieteiden maisteriopinnot ja haastattelu, jossa hän onnistui analyyttisesti avaamaan näkemyksiään ja arvojaan olivat ratkaisevia tekijöitä valintaa tehtäessä.

Pesti on uusi, joten valmennuspäällikön tarkempi tehtävänkuvakin on asia, joka varmasti muokkautuu ja tarkentuu pikkuhiljaa. Yksi iso kokonaisuus on valmennusjärjestelmän luominen ja kehittäminen, jota valmennuspäällikkö lähtee työstämään yhteistyössä valmennuksen avainhenkilöiden kanssa.

Työtä siis riittää, mutta sitä ei tarvitse tehdä yksin. Tukena ovat toimiston väki ja muut avainhenkilöt liitossa, seuroissa ja yhteistyöverkostoissa.

Lämpimästi tervetuloa, Henri!”

Henri ”Henkka” Filppula esittäytyy:

”Olen 39 vuotta täyttävä, Espoossa asuva 3,5-vuotiaan tyttären isä. Olen syksyyn mennessä valmistumassa maisteriksi Stirlingin yliopistosta Skotlannista Sports Performance Coaching -ohjelmasta. Graduni aiheena on valmentaja-urheilijasuhteen vaikutus urheilijataitojen oppimiseen.

Kokemukseni ydinkärki löytyy fyysisen valmentamisen kenttätyöstä 12 vuoden ajalta. Olen toiminut niin yksilö- kuin seuravalmennuksessa ennen kaikkea jääkiekon parissa, joka oli omakin lajini nuorena. Tällä hetkellä harrastan kuntosaliharjoittelua, golfia ja tennistä.

Urheilun rakenteiden kehittäminen on minulle kutsumus. Urheilijat ansaitsevat parhaan mahdollisen järjestelmän, jossa heidät huomioidaan kokonaisvaltaisesti yksilöinä. Tätä haluan olla kehittämässä.”

Valmennuspäällikön tehtävää haki yhteensä kymmenen ihmistä sekä taekwondopiirien sisältä että ulkopuolelta.