Olympic Solidarity -tuki

27.3.2006

Teemu Heino Kansainvälisen Olympiakomitean tuella kohti Pekingin olympialaisia.

Viisi suomalaista kesälajien huippu-urheilijaa saa Kansainvälisen Olympiakomitean (KOK) Olympic Solidarity -tukea valmentautumiseensa kohti Peking 2008 -olympiakisoja. Yleisurheilijat Jaakko Ojaniemi ja Paula Tarvainen, ampuja Marjo Yli-Kiikka, taekwondoka Teemu Heino ja uimari Matti Rajakylä saavat kukin toukokuun alusta lähtien 600 dollarin kuukausittaisen tuen valmentautumiskuluihinsa. Tuki jatkuu Pekingin olympiakisoihin saakka ja tuen koordinointia hoitaa Suomen Olympiakomitea.

”Olympic Solidarity -tuen myötä pystymme tarjoamaan yhä parempia mahdollisuuksia kesäurheilijoillemme valmentautumiseen kohti Pekingiä. Tuelle valitut urheilijat ovat Pekingin menestyjäehdokkaita ja pitkäjänteinen tuki tehostaa valmentautumista parhaalla mahdollisella tavalla”, Olympiakomitean valmennuksen johtaja Kari Niemi-Nikkola kertoo.

Olympic Solidarity -tuki on osa KOK:n kehitysohjelmaa, jonka tarkoituksena on tarjota teknistä ja taloudellista tukea kansainvälisen tason urheilijoiden olympiakisavalmistautumiseen. Suomi pääsi ohjelmaan mukaan ensimmäistä kertaa vuonna 2001. Tuen avulla Ateena 2004 -olympiakisoihin valmistautui maailmanlaajuisesti 939 urheilijaa. Heistä 583 lunasti lajikarsintojen jälkeen paikkansa kisoihin ja 57 voitti olympiamitalin. Tuen saajat ovat myös osaltaan velvoitettuja edistämään olympialiikkeen yhteisvastuun sanomaa.

”On hyvä, että nyt myös niin sanotut kehittyneet urheilumaat pääsevät KOK:n tukien piiriin. Olympic Solidarity -ohjelmilla huippu-urheilun ja kilpailun ohella tuodaan esille myös muita olympialiikkeen ja olympismin arvoja”, Niemi-Nikkola lisää.