Nuorisovastaavien Syysseminaari

Vainion Lauri veti leikkitehtaan
Seminaarilaiset työn touhussa
Nelli ja Veera Mansesta

1.10.2005 Riihimäellä. Kiitos osallistuneille.

Nuorisovastaavien Syysseminaari 1.10.2005

Riihimäen aseman tiloissa järjestetty Syysseminaari keräsi tällä kertaa lähes 20 seurojen nuorisovastaavaa. Edustettuna oli 14 liiton jäsenseuraa.

Seminaarin aluksi Matti Jaakkola kertoi lasten motivoinnista harjoitteluun ja ohjaajien ja vanhempien roolista lasten harrastuksessa. Jaakkola korosti informatiivisen palautteen antamisen tärkeyttä, jolloin lapsi ymmärtää mitä hänen tulee suorituksessaan parantaa. Lisäksi keskusteltiin siitä millainen motivaatioilmasto meidän saleillamme on ja miten se motivoi lapsia harjoitteluun.

Tiiu kertoi eettisen kehitystyönhankkeesta, jossa Taekwondoliitto on ollut yhdessä Aikido- ja Taidoliittojen kanssa jo syksystä 2004. Lisää hankkeen tavoitteista löytyy täältä. Hanke jatkuu syksyyn 2006 saakka, jonka jälkeen pohditaan uusia tapoja tehdä eri lajiliittojen kanssa yhteistyötä. Hankkeen puitteissa on tehty seurakartoitus, jonka tuloksista kertova raportti löytyy täältä. Tuloksista keskusteltiin ja pohdittiin miten tulokset vaikuttavat ilves- ja nuorisotoiminnan kehittämiseen tulevaisuudessa. Tiiu esitteli myös ilves- ja nuorisostrategian, joka on tulossa syyskokoukseen hyväksyttäväksi.

Veera Vuorinen Mansen Taekwondoseurasta esitteli seuran toimintaa. Veera kertoi harjoitusvuoroista ja miten lasten harjoitukset on sovitettu samaan aikaan kuin aikuisten kuntotaekwondo. Veera kutsui kaikki nuorisovastaavat Tampereelle tutustumaan kuntotaekwondoon ja suositteli sitä muillekin. Lisäksi keskusteltiin ohjaajien kouluttamisesta ja huomioimisesta seurassa.

Seuraavaksi käytiin läpi tulevat ajankohtaiset asiat:
- ilves-dieselleiri Tampereella 15.10.2005 >lisätietoja
- Nuoren Suomen paikallistuen haku päättyy 15.10.2005 >lisätietoja
- Lasten ja nuorten ohjaajien koulutuksen pilottijaksot 12.-13.11. ja 3.-4.12.2005 Järvenpäässä. Lisätietoja tulossa piakkoin.

Vainion Lauri tekee liitolle opinnäytetyönään leikkioppaan. Leikkien keksiminen on mukava puuhaa ja osallistujat keksivät niitä paljon Laurin ohjeiden mukaan.

Kiitos kaikille osallistujille mukavasta seminaarista! Nähdään tapahtumissa, terveisin Tiiu

Lisätietoja: http://www.suomentaekwondoliitto.fi/ilves/