Taekwondoliitto mukaan Olympiakomitean kehitysprosessiin

6.6.2007

Prosessi käynnistyy vuoden 2008 loppupuolella.

Olympialiittojen kehitysprosessi

Olympiakomitean hallitus teki 22.5.2007 kokouksessaan päätöksen uudesta valmennusjärjestelmien kehittämisprosessista. Olympiakomitean johdolla toteuttavaan prosessiin tuovat oman asiantuntemuksensa mukaan neljä valtakunnallista valmennuskeskusta (Vierumäki, Kuortane, Pajulahti ja Vuokatti) sekä Kilpa- ja Huippu-urheilun tutkimuskeskus Kihu. Prosessin ohjausvastuussa ovat Olympiakomitean valmennuksen johtaja Kari Niemi-Nikkola ja Olympiakomitean toimeksiannosta mukaan kutsuttu Jorma Vertainen.

Kehitystyö käynnistetään kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa, alkusyksystä 2007 käynnistyvään prosessiin valittiin viisi pilottiliittoa: Lumilautaliitto, Koripalloliitto, Taitoluisteluliitto, Tennisliitto ja Voimisteluliitto Svoli.

Toiseen vaiheeseen, joka käynnistyy loppuvuodesta 2008, valittiin mukaan viisi lajiliittoa: Kanoottiliitto, Nyrkkeilyliitto, Painonnostoliitto, Sulkapalloliitto ja Taekwondoliitto. Näille liitoille järjestetään loppusyksystä 2007 yhteinen tilaisuus, jossa ohjeistetaan valmistautuminen tulevaan kehitysprosessiin.

Olympiakomitea arvioi prosessin toisen vaiheen laajuutta ja käynnistymisaikataulua pilottivaiheen kokemusten ja vuoden 2008 resurssipäätösten pohjalta ja varaa mahdollisuuden täydentää toisen vaiheen lajien määrää mm. nyt ulkopuolelle jääneiden lajien joukosta.