Matti Sairanen

Esityksen tehneet jäsenet:
Taekwondourheilijat 2011
KampSport-fighters Taekwondo

1. Esittele itsesi lyhyesti kolmella lauseella.

Nimeni on Matti Sairanen, vietin lapsuuteni Aasiassa, enimmäkseen Pekingissä, mutta myös Manilassa. Olen urheilija ja urheilun ohjaaja/opettaja/valmentaja. Olen kisannut mm tasolla nyt vähän reilut 11 vuotta, kolmessa eri lajissa, enimmäkseen para puolella, mutta olen myös käynyt vammattomien kisoissa aina vähän väliä näyttäytymässä

2. Sinä ja taekwondo?

Aloitin taekwondon 14 vuotiaana kun muutin Filippiineillä ~2000, sitä ennen olin treenannut ensin Suomessa judoa 6-7 vuotiaana, jolloin muuttomme Pekingiin vaihtoi lajini wushuksi, jota treenasin 8-14 vuotiaana. Taekwondon aloitettuani erikoistuin heti otteluun, ja kävin jotain mitaleja hakemassa Manilan paikallisista kisoista. Vammauduin 2002, ja muutin Suomeen valmistuttuani 2003, jolloin vietin yhden yliopistotutkinnon pituisen paussin. Valmistuttuani tutkinnostani, 2006, muutin takaisin Pekingiin, liityin taas treeneihin, ja hommasin ekan danin. 2009, kun ensimmäiset para-taekwondon mm kisat oteltiin Bakussa, näin jotain videoita tubessa, jonka jälkeen heitin viestin jollekki liiton keskustelupalstalle, johon Sampo heti vastasi, ja muutaman kuukauden päästä oltiinkin Pietarissa mun ensimmäisissä kisoissa.

3. Millaisena hallitusjäsenenä visioisit itsesi?

Pyrin kaikissa asioissa neutraaliin ja objektiiviseen lähestymiseen asioihin, ja haluan tuoda samanlaisen analyyttisen rehellisyyden mukaani hallitukseen.

4. Millaisiin asioihin haluaisit paneutua hallitusjäsenenä? Jos kaipaat johonkin muutosta, niin mihin ja miksi?

Urheilijoiden on erittäin vaikeaa selviytyä nykyjärjestelmässä, käytännössä mahdotonta ilman jotain taloudellista niksiä. Sama ongelma on valmentajilla, haluaisin auttaa tuottaa järjestelmää jossa alan ammattilaiset ja osaajat pystyisivät keskittymään työhönsä, eivätkä joudu kelaan ja te-palveluihin.

5. Mitkä ovat vahvuutesi, jotka haluaisit tuoda hallituksen ja liiton käyttöön?

Olen sitoutumaton ja pyrin aina rehelliseen ja objektiiviseen analyysiin, uskon että perspektiivini tulisi olemaan hyvä lisäys liiton hallitukseen.

6. Miksi juuri sinä olisit oikea valinta hallitusjäseneksi?

Olen ollut suomen ainut para-taekwondo edustaja nyt yli kymmenen vuotta, olen vammattomien sm pronssimitalisti aikuisissa ja kultamitalisti senioreissa, kokemukseni niin kisoissa, kun eri treeneissä ympäri suomea, antaa minulle perspektiivin jolla voin auttaa lajimme kehitystä.