Taekwondoa kouluihin

Kamppailullisilla harjoitteilla monipuolisia ja innostavia harjoituksia myös koululiikuntaan!

Kamppailutaituri-materiaalit on tehty kamppailulajien yhteistyönä käytettäväksi koululiikunnassa ja iltapäivätoiminnassa. Materiaalien avulla opettaja, ohjaaja tai muu liikuttaja pystyy ohjaamaan kamppailullisia harjoitteita ilman kamppailulajitaustaa ja näin monipuolistaa liikuntakasvatusta.

Mitä on Kamppailutaituri?

Kamppailutaituri I on suunnattu 1-2-luokkalaisille ja eskareille. Materiaalissa on yhteinen alkulämmittely ja sen jälkeen suoritetaan pienryhmissä taitokortin harjoitteita, jotkä liittyvät kamppailulajeissa tarvittaviin fyysisiin ominaisuuksiin. Kustakin harjoitteesta saa kulta-, hopea- tai pronssitason suorituksen. Korttia voidaan täyttää vain tiettyjen harjoitteiden osalta tai kokonaan. Lisäksi harjoitus voidaan toistaa esim. kouluvuoden lopuksi ja katsoa, onko ominaisuuksissa tullut kehitystä.

Kamppailutaituri I materiaaleja ovat:
Kamppailutaituri I, ohjeet
Kamppailutaituri I, taitokortti
Taitopistekortit
Youtube-videomateriaali: Kamppailutaituri I

Kamppailutaituri II on 3-4-luokkalaisille suunnattu materiaali, jossa tehdään pareittain erilaisia harjoitteita, hippoja ja kisailuita. Harjoitteet soveltuvat käytettäväksi myös isompien koululaisten kanssa. Kamppailulajeissa parin kanssa yhdessä toimiminen on isossa roolissa ja tätä harjoitellaan myös Kamppailutaituri II:ssa. Materiaalin harjoitteista voi käyttää vain osaa tai kaikkia. Harjoituksen päätteeksi osallistujat saavat diplomin.

Kamppailutaituri II materiaaleja ovat:
Kamppailutaituri II, ohjeet
Kamppailutaituri II, diplomi
Youtube-videomateriaali: Kamppailutaituri II

Lasten Liike - iltapäiväkerhokokeilut

Lasten Liike - iltapäiväkerhotoiminnassa on syksyllä 2015 mukana kolme taekwondoseuraa: Helsingin Taekwondoseura, Lappeenrannan Taekwondoseura ja Malmin Taekwondoseura. Kaikkiaan hanke toteutuu viidellä eri paikkakunnalla: Helsingissä, Vantaalla, Lahdessa, Oulussa ja Lappeenrannassa. Judo ja taekwondo ovat yhteistyössä tehneet seuroille oheisen viiden kerhokerran kokonaisuuden, jonka tavoitteena on tuoda kamppailulajeja helposti ja hauskasti mukaan iltapäiviin.