Salikisat

Salikisat ovat matalan kynnyksen tapahtuma, jolla pyritään saamaan mahdollisimman monelle aloittelevalle kisaajalle hyvä ja innostava ensimmäinen kosketus kisatapahtumaan. Salikisojen tavoitteena on innostaa harjoittelemaan kisoja varten tavoitteellisesti ja sitä kautta osallistumaan isompiin kilpailutapahtumiin jatkossa.

Tahtotilana salikisoissa on tavoittavaa aloittelevat kilpailijat, paitsi lapset ja nuoret myös aikuiset. Matalan kynnyksen ensimmäinen kisakosketus tuo intoa treenaamiseen, sekä antaa eväitä seuravalmentajille seuran omaan toimintaan. Kisojen järjestäminen alueellisesti tuo ne entistä suuremman harrastajajoukon ulottuville ja lisää sitä kautta myös liigakilpailujen osallistujamääriä jatkossa. Laajempi harrastajapohja antaa mahdollisuuden siihen, että tulevaisuudessa taekwondon kärki ei olisi niin kapea kuin mitä se tänä päivänä on ja yhä useampi kilpailija tavoittelee menestystä.

Taekwondoliitto auttaa seuroja järjestämään kuusi salikisatapahtumaa vuoden 2018 aikana, kolme keväällä ja kolme syksyllä. Jokaisessa tapahtumassa liiton edustajat ohjaavat ja auttavat paikallisia toimijoita järjestämään salikisat. Kukin järjestävä seura nimeää yhden henkilön, joka voi jatkossa toimia seurojen tukena salikisoja järjestettäessä. Tavoitteena on, että jatkossa seurat järjestävät tapahtumia itsenäisesti liiton toimittaman varustelainan turvin.

Ohjeet osallistujalle:

Salikisoihin osallistumiseen riittää innostus kokeilla taekwondon kilpailumuotoja, ottelua ja liikesarjaa. Liitto ja salikisojen järjestäjät kannustavat kaikkia osallistujia kokeilemaan kumpaakin kilpailumuotoa, se tuo monipuolisuutta lajin harjoitteluun.

Osallistujalla ei tarvitse olla ottelussa omia suojia (pl. hammassuojat. Mikäli osallistuja on yli 12-vuotias ja haluaa kokeilla pääkontaktia, hammassuojat ovat pakolliset), sillä niitä saa lainaksi paikan päällä. Jos osallistujalla on omat suojat (hanskat, käsi- ja jalkasuojat, alasuojat), niin niitä voi käyttää ottelussa.
HUOM! Hammassuojia suositellaan ottelussa kaikille käytettäväksi turvallisuuden vuoksi.

Liikesarjoissa osallistujan ei tarvitse osata kuin yksi liikesarja. Kilpailija voi tehdä saman liikesarjan kummassakin kilpailusuorituksessa. Liikesarjan osakin riittää pienten lasten kyseessä ollessa.

Osallistujalla ei tarvitse myöskään olla voimassaolevaa Taekwondoliiton lisenssiä. Osallistujalla tulee kuitenkin olla voimassaoleva vakuutus, joka kattaa taekwondon harrastus- ja kilpailutoiminnan. Taekwondoliitto ja tapahtumien järjestäjäseurat eivät ole vakuuttaneet osallistujia.

Ilmoittautuminen tehdään kootusti seuroittain, eli olethan yhteydessä omaan seuraasi ennen ilmoittautumista.

Ohjeet salikisojen järjestäjäseuralle: