Seuratoiminnan kehittäminen

Suurin osa Taekwondoliiton alaisista seuroista toimii täysin vapaaehtoispohjalta. Seuratoiminnan kehittäminen voi seurassa tuntua turhalta ja työmäärää lisäävältä, mutta hyvin mietitty ja toimivilla toimintamalleilla vahvistettu seuratoiminta helpottaa monenlaisten haasteiden estämistä ja sitä kautta auttaa seuratoimijoita myös keskittymään siihen itse asiaan, eli liikunta- ja urheilutoimintaan.

Seuratoiminnan kehittämiseen Taekwondoliitto tarjoaa seuraavanlaisia työkaluja:

1. Tähtiseurat - seurojen laatuohjelma

Tähtiseurat ovat lasten ja nuorten toiminnan, aikuisten harrastetoiminnan ja/tai huippu-urheilun laatuseuroja, joiden laatu on Olympiakomitean ja sen alaisten lajiliittojen yhteisillä kriteereillä laadukkaaksi todistettu auditoinnein.

2. Seurakehittäjän palvelut

Taekwondoliiton seurakehittäjänä toimii Harraste- ja koulutuspäällikkö Tiiu Tuomi. Seurakehittämisen lähtökohtana on se, että seuralla on tahtotila kehittää joko jotain osa-aluetta seurassa tai koko seuratoimintaa. Kehittämiseen on erilaisia työkaluja, joita voidaan käyttää seuran omien tarpeiden mukaisesti.

3. Olympiakomitean tarjoamat työkalut

Olympiakomitean sivuilta löytyy suuri määrä erilaisia työkaluja, jotka ovat kaikkien seurojen käytettävissä. Tällaisia on mm. Urheiluseuran viestintäopas, Päätä oikein-käsikirja, mallisäännöt, jne. Seurakehittäjä voi auttaa löytämään juuri Teidän seuran tarpeisiin sopivan työkalun!

4. Seuratoiminnan Helpdesk

Joskus seuratoiminnassa tulee vastaan tilanteita, joiden ratkaiseminen on vaikeaa. Olympiakomitean tarjoama Helpdesk on matalan kynnyksen yhteydenottoväline, jonka kautta saat Olympiakomitean ammattilaisilta vastauksia seuratoimintaa koskeviin kysymyksiin.

Lisätietoa seuratoiminnan kehittämisestä: Tiiu Tuomi, tiiu.tuomi@taekwondo.fi tai 0400 602756