Tähtiseurat

Tähtiseura-ohjelma Suomen Taekwondoliitossa

Tähtimerkki on Olympiakomitean ja lajiliittojen uusi seurojen laatuohjelma, joka tukee suomalaisen urheilun keskeistä vahvuutta: seuratoimintaa.

Tähtimerkin saaneet seurat muodostavat tähtikuvion, joka loistaa kirkkaampana kuin tähdet yksinään. Tähtikuviossa jokainen voi urheilla ja liikkua omalla tasollaan ja kohti omia tavoitteitaan yhä suuremman taustatuen avulla. Tähtimerkki on lupaus laadusta nykyisille ja uusille seuran jäsenille sekä heidän lähipiirilleen ja tukijoille.

Tähtimerkki on osoitus modernista, ketterästä ja inhimillisestä toimintatavasta, joka sopii kaikille liikkujille. Se vastaa erilaisten liikkujien tarpeisiin, mutta myös kehittyy heidän mukanaan. Entistä laajempi tuki mahdollistaa paitsi liikunnan säilymisen osana ihmisen eri elämänvaiheita, myös alustan kehittyä huippu-urheilijaksi.

Taekwondoliitto on alkuvaiheessa mukana sekä lasten ja nuorten että aikuisten harrasteliikunnan Tähtiseura-ohjelmassa. Tämä tarkoittaa sitä, että liiton alainen seura voi halutessaan olla joko jomman kumman Tähtimerkin tai molempien Tähtimerkkien laatuseura. Tähtimerkki-ohjelmaa liitossa hallinnoi harrastevaliokunta, joka tekee taustatyön auditointia varten ja päättää Tähtimerkin saamisesta. Tähtimerkki-seuran laatu todetaan aina seurassa tapahtuvalla auditoinnilla. Auditoinnin suorittaa aina auditointikoulutuksen käynyt auditoija ja liikunnan alueen seurakehittäjä tai vastaava henkilö.

Lisätietoa Tähtiseura-ohjelmasta:

Tähtiseurat - seurojen laatuohjelma

Tähtiseuran materiaalit ja työkalut

Tähtiseura-verkkopalvelu

Laatuseura-pilottihanke 2018

Taekwondoliiton seuratoiminnan kehityshankkeen tavoitteena:

• on tuoda laatuseuraohjelman tulevia kriteereitä tutuiksi seuroille
  • madaltaa seurojen kynnystä laatuseuraksi hakeutumiseen
  • antaa käytännön työkaluja seuran kehittämiseksi ja jatkuvan kehityksen aikaansaamiseksi
  • saada kolme seuraa kehittämään toimintaansa vuoden aikana yhteistyössä Taekwondoliiton ja liikunnan aluejärjestöjen kanssa niin, että vuoden 2019 puolella seuralle joko myönnetään lasten ja nuorten urheilun tai aikuisten harrastustoiminnan laatutunnus tai jatketaan jo olemassa olevaa laatuleimaa (entiset Sinettiseurat)

Pilottihankkeessa on mukana kolme seuraa:
Malmin Taekwondo
Länkyn Taekwondo
Espoo Hwarang Team

Näiden seurojen osalta kehitystyö jatkuu vuoden 2018 ajan ja hankkeen loppuvaiheessa seurat hakevat Tähtiseura-merkkia.

Lisätietoja kehityshankkeesta: Tiiu Tuomi p. 0400602756

Taekwondoliiton Tähtiseurat (Sinetin myöntämisvuosi), seuraava auditointi