Korona-aika vauhditti taekwondoseurojen digiloikkaa

Teksti: Eva Kottonen
Julkaistu: 28.12.2022

Paluu treenisaleille on käynnissä, mutta harrastajien tavoittaminen vaatii aktiivista markkinointia.

Korona-ajan poikkeusvuodet jättivät jälkensä myös taekwondoseuroihin ja lajin harrastuskäytänteisiin. Kamppailulajit luokiteltiin korkean riskin lajeiksi tartuntavaaran vuoksi ja monissa seuroissa toiminta oli hetkittäin täysin katkolla. Seura-aktiivien haastattelukierroksen perusteilla keskeisiksi kysymyksiksi nousivat treenien järjestämisen lisäksi myös kävijäseuranta tartunnanjäljityksen näkökulmasta, sekä toimintamahdollisuuksien normalisoituessa harrastajien houkutteleminen takaisin saleille.
Näkemys seuroissa on, että paluu treenisaleille on käynnissä, joskaan aivan täysimääräisenä se ei ole toistaiseksi tapahtunut.

Nopealla aikataululla keväällä 2020 asetetut kokoontumisrajoitukset laittoivat suunnitelmat uusiksi ympäri Suomen. "Seuratoimijan näkökulmasta iski kyllä ensin paniikki, että kuinka tässä käy, varsinkin kun on omat salit ja kaikki", Taekwondo Nurmijärven aktiivi Laura Ojanen muistelee.

Monille seuroille ratkaisu löytyi videoyhteyden kautta toteutetuista etätreeneistä. "Erityisesti lapset ja junnut ottivat etätreenit omakseen, aikuisista vain kourallinen. Pidimme tärkeänä, että yhteys harrastajiin säilyisi. Varmasti kunkin seuran käytettävissä oleva teknologinen osaaminen vaikutti siihen, lähdetäänkö etätreenejä toteuttamaan. Meillä oli onneksi asiantuntemusta harrastajien joukossa", Ojanen kuvaa.

Nurmijärvellä iso saatiin helposti lohkottua osiin pienryhmille rajoitusten salliessa. Ajoittain treenattiin myös ulkona. "Mutta kyllä se poikkeustila kokonaisuudessaan vaati ohjaajilta paljon venymistä", Ojanen painottaa.

Taekwondo Nurmijärven ohjaajan Laura Ojasen mukaan seura selvisi poikkeusvuosista lopulta pienin kolhuin. Kuva: Stelios Kirstelis
Taekwondo Vihti ry:n puheenjohtajan Tommi Luukkalan mukaan harrastajia muistutellaan uudelleen avatuista treeniajoista. Sosiaalinen media on keskeinen markkinointikanava. Kuva: Mikko Mäki-Rahkola

Porissa poikkeusaika johti digiloikkaan

Kävijät ovat Porin Taekwondo Ry:n puheenjohtajan Jukka Heikkilän mukaan alkaneet palailla salille, mutta aivan korona-aikaa edeltavälle tasolle ei treenaajien määrässä ole ylletty. "Junnuryhmät palautuivat nopeiten, samoin pidempään treenanneet aikuiset, niin sanottu vakioporukka on pääosin palannut tatamille. Eniten katoa on käynyt kelta- ja vihreävöisissä aikuisissa ja nuorissa. Osa ehti varmasti korona-aikana panostaa muihinkin lajeihin", Heikkilä arvioi.

Myös Porissa pandemia-aikana huomattiin nopeasti tarve jäsenseurannan järjestelmälle, jonka avulla pystyttäisiin arvioimaan treenien kävijämääriä, sekä mahdollisten korona-tartuntojen kohdalla jäljittämään samaan aikaan paikalla olleita. "Sähköisen jäsenseurannan järjestelmän ja ennakkoilmoittautumiset treeneihin otimme silloin käyttöön, mutta nyt toiminnan normalisoituessa järjestelmän käyttö on jäämässä jäsenten toiveesta pois. Monikaan ei sen kautta ilmoittaudu treeneihin, joten se ei vetäjien näkökulmasta ole toimiva", Heikkilä sanoo.

Vihdissä koettiin kävijäryntäys

Taekwondo Vihti ry:n puheenjohtajan Tommi Luukkalan mukaan seurassa järjestettiin viime syksynä seuran lähihistorian suurin alkeiskurssi. Syyksi hän arvelee, että korona-ajan harrastamattomuuden paine purkautui voimakkaasti. "Nelisenkymmentä aloitti kurssin ja 30 jatkoi loppuun asti. Seurassa olemme käyneet paljon keskustelua siitä, mitä poikkeusvuosilta on opittu, ja miten saisimme isot alkeiskurssit jatkumaan", hän kertoo.

Myös Vihdissä treenattiin tiukimpien kokoontumisrajoitusten aikaan etänä. Etätreeneistä luovutiin, kun harjoitukset paikan päällä jälleen sallittiin. Vakiintuneeksi käytänteeksi jäi kuitenkin käsidesien lisäksi treenien erillinen kävijäseuranta ja ilmoituskanava altistumisen ilmoittamiseksi osana seuran Vain Terveenä Treeneihin -kampanjaa. "Etukäteisilmoittautumista treeneihin emme sen sijaan ole nähneet niin kriittiseksi", Luukkala mainitsee.

Seura tekee aktiivisesti markkinointia houkutellakseen harrastajia palaamaan lajin pariin. "Vähitellen on porukkaa tullut takaisin päin, paljon olemme viestejä laittaneet, että harrastusajat ovat taas palautuneet ennalleen", Luukkala sanoo.

Yhteisiä harjoituksia on kovasti kaivattu

Harrastajista näkyy Laura Ojasen mukaan ilo ja innostus, kun omalle salille on päästy takaisin. Seurajohdon näkökulmasta huojentavaa on, että suunnitelmien teko pidemmälle aikavälille on taas helpompaa. Ainakin käsidesit ja etäkokoukset ovat jäämässä käyttöön jatkossakin. "Kyllä se on pitkän linjan ohjaajalle sydäntä lämmittävää huomata, miten niin lapset kuin aikuisetkin ovat kaivanneet yhdessä harjoittelua."