Ottelusääntöjä täydentäviä määräyksiä päivitetty

2.4.2024

Otteluvaliokunta ja ottelutuomarivaliokunta pahoittelevat viivästynyttä tiedotusta ennen kotimaisen kilpailukauden alkamista. Tähän alle on koottu merkittävimmät muutokset, jotta ne tavoittavat mahdollisimman laajasti Loviisa Openiin osallistuvia seuroja. Ottelusääntöjä täydentävät määräykset on luettavissa liiton sivuilla, päivitetyt asiat on kirjoitettu punaisella värillä: https://www.suomentaekwondoliitto.fi/materiaalit/kilpailu/⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠

• Kilpailija voi osallistua korkeintaan kahteen sarjaan (ikä- ja painoluokkaan) samassa kilpailussa, siten, että kilpailija voi osallistua oman painonsa mukaisen painoluokan lisäksi yhtä ylempään painoluokkaan.
  • Mikäli kilpailija on ilmoittautunut kahteen kilpailusarjaan, punnitaan kilpailija ainoastaan yhteen painoluokkaan, eli oman painonsa mukaiseen painoluokkaan. Suoritettuaan punnituksen hyväksytysti, hyväksytään samalla ylemmän painoluokan punnitus suoritetuksi.
  • Jos kilpailija on ilmoittautunut kahteen kilpailusarjaan, mutta omassa painoluokassa ei ole kilpailijoita, voi hän suorittaa punnituksen oman sarjansa mukaisesti ja poistua sarjasta punnituksen jälkeen, jos hän ei halua maksaa kilpailumaksua ja saada liigapisteitä.
  • SM-kilpailuissa on edelleen suoritettava hyväksytty punnitus erikseen molemmissa kilpailusarjoissa, joihin kilpailija on ilmoittautunut.
  • WT:n sääntöjen artiklan 9 mukaan kilpailijoiden punnitusasuna tulee olla alusvaatteet. Tämä tarkoittaa pojilla alushousuja ja tytöillä alushousuja ja yläosaa (urheiluliivit tai rintaliivit). Alle 18-vuotiaille kilpailijoille sallitaan alusvaatteista 100 gramman kompensaatio. Täysi-ikäiset kilpailijat saavat halutessaan suorittaa punnituksen alasti.
  • Valmentajana voi kilpailuissa toimia 15-vuotta täyttänyt, jonka mukana ottelualueella tulee olla täysi-ikäinen valmentaja. Kaikilla valmentajilla tulee olla voimassa oleva toimitsijasopimus ja liiton lisenssi.
  • Kilpailijan on osallistuttava vähintään kahteen otteluliigan osakilpailuun sijoittuakseen liigassa.
  • Ilves- ja harrastajasarjoissa semifinaaleissa hävinneiden kesken käydään pronssiottelu. Kilpailujärjestäjän päätöksellä pronssiotteluista voidaan luopua esimerkiksi ajallisista syistä, käytännön tulee kuitenkin olla yhtenevä sarjojen välillä.

Kuva: Sakari Kuokkanen