Verkkokoulutukset

Tältä sivulta löydät erilaisia verkkokoulutuksia, joita voit hyödyntää joko ohjaus- ja valmennustyössä tai seuran toiminnassa.

Suomen Urheiluopisto tarjoaa kaikille valmentajille ja ohjaajille avoimia maksuttomia verkkomoduuleja. Moduulit noudattelevat VOK1 –sisältöjä ja ovat suoritettavissa täysin itsenäisesti verkossa.

Olympiakomitean ohjaaja- ja valmentajakoulutuksia:

Vastuullisen valmentajan verkkokurssilla tutustut vastuulliseen ja hyvään valmentamiseen sekä opit fyysisesti, henkisesti ja sosiaalisesti turvallisen toimintaympäristön edistämisestä. Kurssin suorittamalla osoitat sitoutumisesi vastuulliseen valmentamiseen. Tämä kurssi on tarkoitettu kaikille urheilun ja liikunnan parissa toimiville ohjaajille ja valmentajille.

Verkkokurssin kesto on noin 1 - 1,5 h. Verkkokurssi on maksuton 31.12.2021 saakka ja sen jälkeen 10 €/hlö.

Vastuullisen valmentajan verkkokurssi - lue lisää!
Oppimisareena

Olympiakomitean seurahallinnon ja johtamisen maksuttomia verkkokoulutuksia:

1. Seura työnantajana
Seura työnantajana on maksuton verkkokoulutus, jonka avulla seura voi perehtyä työnantajaroolin mukanaan tuomiin asioihin ja velvoitteisiin. Verkkokoulutukseen on koottu selkeä kokonaisuus, josta selviää, mitä seuran tulee tehdä ennen kuin valitsee työntekijän ja tekee työsopimuksen. Mitkä asiat kuuluvat työsuhdevelvoitteisiin ja mitä pitää tehdä, kun seurassa on työntekijä tai jos työsuhde päättyy. Koulutuksen kesto n. 20 min.

2. Taloushallinnon verkkokoulutus

Seurojen taloushallinnon koulutus on verkkokoulutus. Verkkokoulutus koostuu kuudesta n. 10-15 min opintojaksosta. Koulutussisällöt ovat yhdistyksen talouden suunnittelu, periaatteet sekä säännöt toimintasuunnitelman ja talousarvion laadinta, talouden toteutus ja seuranta, kirjanpito ja tilinpäätös ja hyvä hallintotapa. Koulutus sopii hyvin seurojen hallitusten jäsenille sekä pää- ja ototoimisille taloushallinnon vastuuhenkilöille.

3. Seuran hallinto

Seuran toiminnan perusta on hyvin hoidettu hallinto, joka varmistaa, että toiminta perustuu oikeisiin asioihin.  Hallinnon verkkokoulutus joka sopii kaikille, jotka ovat vastuussa seuran toiminnasta. Koulutus on maksuton ja kesto n. 15 min. Erityisesti suosittelemme kurssia seuran hallituksen jäsenille ja toimihenkilöille.

Lisätietoa Olympiakomitean seurahallinnon ja johtamisen koulutuksista löydät täältä.

SUEK ry:n logo ja Puhtaasti Paras -logo

Suomen urheilun eettinen keskus SUEK on julkaissut uuden version maksuttomasta Puhtaasti Paras -antidoping-verkkokoulutuksesta.

Suomen Taekwondoliitto suosittelee lämpimästi koulutuspaketin suorittamista kaikille taekwondon harrastajille riippumatta siitä, kilpaileeko tai valmentaako kansainvälisellä tasolla vai harrastaako vain omaksi ilokseen. Koulutus on erittäin suositeltava myös urheilijoiden vanhemmille.

Koulutuksen suorittaminen on pakollista kaikille maajoukkueurheilijoille ja -valmentajille sekä muille liiton kansainvälisiin kilpailuun lähettämien joukkueiden jäsenille. Ennen vuotta 2021 suoritetut koulutukset eivät ole enää voimassa, vaan kaikkien tulee suorittaa uudistettu koulutuspaketti. Liitto saa tiedot suorittaneista suoraan SUEKilta.

Koulutuksen voi suorittaa näppärästi tietokoneella, puhelimella tai tabletilla. Koko koulutusta ei tarvitse suorittaa kerralla, vaan sen voi suorittaa osissa itselleen sopivina ajankohtina. Koulutus on tällä hetkellä tarjolla vain suomeksi, mutta siitä julkaistaan näillä näkymin maaliskuussa myös ruotsin- ja englanninkieliset versiot.

Puhtaasti Paras -verkkokoulutuksen löydät osoitteesta https://puhtaastiparas.fi/

Väestöliiton Et ole yksin -verkkokoulutus tarjoaa valmentajille ja muille urheiluseuroissa toimiville välineitä puuttua epäasialliseen käytökseen, häirintään ja väkivaltaan. Koulutuksessa käydään läpi aiheita kuten henkinen ja fyysinen väkivalta ja kiusaaminen, seksuaalinen häirintä, lapsiin kohdistuvat seksuaalirikokset, lastensuojelu ja itsemääräämisoikeutta vahvistava valmennus. Kurssi sisältää erilaisia harjoituksia ja tehtäviä.
Verkkokurssi on kaikille avoin ja ilmainen. Kurssi on suunnattu erityisesti urheiluseurojen valmentajille, työntekijöille ja vapaaehtoisille. Verkkokoulutus kestää noin tunnin ja voit suorittaa sen osissa. Verkkokurssi vaatii kirjautumisen.
Et ole yksin-verkkokoulutukseen