Taekwondo-lehti siirtyy verkkoon

Teksti: Sirpa Huuskonen ja Tatu Iivanainen
Julkaistu 13.1.2021

Luet nyt Taekwondo-lehden ensimmäistä verkkoartikkelia. Jatkossa verkkojuttuja tullaan julkaisemaan joka toinen keskiviikko. Päivänpolttavista asioista kerrotaan tarvittaessa välilläkin. Kerrataan hieman, miten tähän tultiin ja mikä muuttuu. Heti alkuun voi myös todeta, mikä asia ei muutu: aktiivisia kirjoittajia tarvitaan lehteen edelleen. Juttuaiheita ja kirjoituksia voi lähettää lehden toimitukseen: toimitus@taekwondo.fi.

Älä kirjoita lukujuttuja pöytälaatikkoon, vaan lähetä ne meille!

Vuosi 2020 oli viimeinen, jolloin Taekwondo-lehti ilmestyi pelkästään painettuna. Jatkossakin osasta jutuista kootaan kerran vuodessa painettu Taekwondo-lehti. Vuoden lopussa ilmestyvään julkaisuun kootaan vuoden mieleenpainuvimpia artikkeleita – sitä, mitä kaikkea taekwondo oli kunakin vuonna.

Kihapin ensimmäisen numeron kannessa poseerasi Petri Nieminen.

Kihapista Taekwondoon

Suomen Taekwondoliiton omaa lajilehteä alettiin julkaista vuonna 2003. Lehti ilmestyi kolme ja puoli vuotta Kihap-nimellä. Lehden ensimmäinen päätoimittaja oli Kim Sinisalo. Ennen painettua lehteä liitolla oli muutaman numeron verran verkkolehti Taekwwwondo.

Vuoden 2006 puolivälistä Kihap-lehden nimi vaihtui Taekwondoksi. Päätoimittajana oli tällöin Toni Degerlund. Hänen jälkeensä lehteä on luotsannut seitsemän päätoimittajaa: Heli Kasem, Nina Asp, Tarja Röytiö, Laura Kinnunen, Kati Ilomäki, Riitta-Ilona Pummi-Kuusela ja Sirpa Huuskonen.

Vuosien varrella Taekwondo-lehti on palvellut taekwondon harrastajia monipuolisella juttutarjonnallaan. Lehti on ilmestynyt perustamisestaan lähtien aina vuoteen 2020 neljästi vuodessa.  Lehden ilmestymissyklistä johtuen artikkelit ovat olleet enemmänkin ajattomia lukujuttuja, eivät niinkään nopeaa tiedotusta.

Vuonna 2006 mustavalkoinen Kihap uudistettiin neliväriseksi Taekwondoksi.

Päätös verkkolehdestä muhi pitkään

Keskustelu verkkolehteen siirtymisestä aloitettiin liiton hallituksessa jo jokunen vuosi sitten. Toisaalta painetussa lehdessä nähtiin erityisesti konkreettinen tunnearvo, jonka postiluukusta kolahtava, jokaiselle lisenssiharrastajalle osoitettu lehti antaa aina ilmestyessään. Omaa painettujen lehtien arkistoa on myös mukava selailla ja palautella mieliin eri vuosien kohokohtia. Toisella puolella vaakakuppia painoi mahdollisuus saada ajankohtaiset jutut nopeasti luettavaksi laajemmalle yleisölle. Helposti sosiaalisessa mediassa jaettavassa muodossa olevat tekstit voivat myös putkahdella mukavasti esiin vielä vuosien jälkeen julkaisusta.

Sekä paperisella että digitaalisella julkaisulla on puolensa ja vankat kannattajansa. Kahden rinnakkaisen julkaisun tekeminen ei kuitenkaan ole Suomen Taekwondoliiton resursseilla järkevää. Muiden liittojen valintoihin tutustuttuaan liiton hallitus päätti ottaa reippaan askelen eteenpäin ja lähteä uudelle vuosikymmenelle uudella toteutustavalla.

Taekwondo koki ensimmäisen ulkoasu-uudistuksensa vuonna 2011 Tarja Röytiön päätoimittajakauden alkuvaiheessa.

Vuoden 2019 viimeisessä kokouksessaan 12. joulukuuta liiton hallitus päätti, että ”vuoden 2020 aikana valmistaudutaan siirtymään sähköiseen, blogityyppiseen lehteen vuoden 2021 alussa. Taekwondo-lehdestä voidaan silti julkaista kerran vuodessa koostelehti vuoden tapahtumista ja parhaista artikkeleista”.

Tällä mallilla saadaan hyötyjä molemmista julkaisutavoista. Kun artikkeleita ei tarvitse aina jokaisen lehden kohdalla puristaa tiukalla aikataululla, ehditään ne tuomaan lukijoille juuri silloin, kun asia on ajankohtainen. Verkkojulkaisussa artikkeleihin saadaan myös liitettyä mediasisältöä, kuten lyhyitä videoita tai enemmän kuvia, kun sivumäärä ei tule vastaan. Loppuvuodesta vuoden parhaita paloja kokoava printtijulkaisu jää hypisteltäväksi vielä vuosien päästä, jolloin saa yksistä kansista läpileikkauksen koko vuoteen.

Nyt, yli vuotta myöhemmin hallituksen päätöksestä, verkkojulkaisun käytännön toteutus on loppusuoralla. Liitto julkaisi uudet nettisivut 22. joulukuuta 2020. Taekwondo-verkkolehti löytää kotinsa uudistetuilta sivuilta. Ympyrä sulkeutuu, kun Taekwondo-lehti palaa edeltäjänsä Taekwwwondon juurille.

Kati Ilomäen johdolla toteutettiin Taekwondon toinen ulkoasu-uudistus 2016.

Mikä muuttuu lehden teossa?

Artikkelin matka kirjoittajan tuotoksesta painetun lehden sivulle käy läpi eri työvaiheita ja vie aikansa. Joka toinen viikko ilmestyvän verkkojulkaisun on tarkoitus nopeuttaa prosessia, sillä esimerkiksi lehden painatus jää siinä pois.

Painettu Kihap- tai Taekwondo-lehti on aina ollut yhteistyön tulos, vaikka lehden viimeistelyssä olennaisessa roolissa ovat olleet päätoimittaja ja taittaja. Viime vuosina lehti on syntynyt näin: Kun lehden materiaali juttuineen, kuvineen ja muun muassa tuloskoosteineen on koottu, on ollut taiton vuoro. Taitettu lehti on toimitettu painotaloon. Siellä lehti on painettu, sen takasivulle on laitettu saajan osoitetiedot, ja se on matkannut lukijoille. Kuulostaa yksinkertaiselta, mutta kaikkine mutkineen ja muutaman hengen voimin toteutettuna lehdenteon vaiheisiin on kulunut useita viikkoja.

Päätoimittajan rooli on ollut käydä neuvonpitoa muun muassa avustavien kirjoittajien, kuvaajien, taittajan ja painotalon kanssa. Hän on koonnut lehden, editoinut ja oikolukenut avustajien juttuja, kirjoittanut myös itse sekä tarkistanut taitto- ja painovedokset. Aivan viimeisimmät vuodet eli 2018–2020 Taekwondo-lehden päätoimittajana on ollut Sirpa Huuskonen. Vuoden 2018 lopusta alkaen lehden ulkoasun – eli kirjoitusten ja kuvien synteesin – on loihtinut Jan-Eric Wargelin.

Huuskonen jatkaa verkkojulkaisun päätoimittajana. Työ keskittyy suurimman osan vuotta verkkolehden kokoamiseen sekä artikkeleiden toimittamiseen ja julkaisemiseen verkkoalustalla www.suomentaekwondoliitto.fi/taekwondolehti/. Kerran vuodessa kootaan paperinen lehti, mutta nyt jutut siihen ovatkin enimmäkseen valmiina.

Aiemmin lehden kaikkien osien piti olla kasassa, jotta lehti saadaan taittoon ja painoon. Verkkojulkaisussa voidaan edetä juttu kerrallaan. Jos tarjontaa on runsaasti, juttuja voidaan tehdä myös etukäteen valmiiksi ja asettaa julkaistavaksi myöhemmin tulevina verkkolehden julkaisupäivinä.

Painetun lehden viimeinen ulkoasu tuli käyttöön Sirpa Huuskosen ollessa päätoimittaja.

Haluatko osallistua Taekwondo-lehden tekoon?

Nyt on oiva tilaisuus osallistua Taekwondo-lehden tekoon! Jos tunnet paloa kirjoittamiseen ja sinulla on hyviä aiheita, on aika tarttua tilaisuuteen ja lähettää juttusi julkaistavaksi. Jutun aihe on vapaa, kunhan se istuu Taekwondo-nimisen lehden alle. Artikkelit kaipaavat rinnalleen myös kuvia – nehän tunnetusti voivat parhaimmillaan kertoa enemmän kuin tuhat sanaa. Lisäksi verkkoalusta mahdollistaa videoiden julkaisemisen.

Verkkojulkaisun artikkelit ovat edelleen toimitettuja. Ne editoidaan ja oikoluetaan sekä niiden ulkoasu sovitetaan verkkosivuille. Eli ihan kaikesta ei tarvitse huolehtia itse. Kirjoittajille maksetaan pieni palkkio. Jos kiinnostuit, laita viestiä Taekwondo-lehden toimitukseen osoitteeseen toimitus@taekwondo.fi.

Verkkolehteä julkaistaan joka toinen keskiviikko, eli seuraavan verkkojutun julkaisupäivä on 27. tammikuuta. Jos artikkelisi soveltuu julkaistavaksi tiettynä ajankohtana, on hyvä neuvotella aikataulusta lehden toimituksen kanssa.

Viimeinen Taekwondo-lehti, joka julkaistiin ennen verkkolehteen palaamista