Taekwondo Suomessa

Taekwondon toi Suomeen vuonna 1979 korealainen taekwondo-mestari, Dae Jin Hwang, joka on vaikuttanut merkittävällä tavalla lajin kehitykseen Suomessa. Hwang oli Koreassa tunnettu kilpaottelija. Hän ehti opettaa myös Korean armeijan erikoisjoukkoja ennen lähtöään Suomeen.

Suomen Taekwondoliitto perustettiin 1980. Aluksi mukana oli lähinnä Etelä-Suomen suurimpiin kaupunkeihin perustetut seurat, kunnes 80-luvun lopulla Seoulin Olympialaisten jälkimainingeissa tuli todellinen taekwondo-buumi. Taekwondoliiton jäsenseurojen määrä oli 90-luvun alussa noin 40. Seurojen lukumäärä ja toiminnan monipuolisuus kasvoivat rintarinnan 90-luvulla. Syndeyn Olympialaisten jälkeen alkoi suomalaisen taekwondon uusi nousukausi, jonka aikana liiton jäsenseurojen lukumäärä nousi 70 seuraan.

Suomen Taekwondoliitto hyväksyttiin Maailman Taekwondoliittoon (WTF) ja Euroopan Taekwondoliittoon (ETU) vuonna 1982. Suomi on alusta asti ollut aktiivinen kansainvälisten tapahtumien järjestämisessä. Merkittäviä tapahtumia ovat olleet esimerkiksi ottelun World Cup (1987), ottelun EM-kisat (1996), ottelun Euro Cup (2001) ja liikesarjojen EM-kisat (2005). Lisäksi Suomi on isännöinyt useaan kertaan Pohjoismaiden mestaruuskilpailuja ja Finnish Open -turnausta. Vuodesta 2007 Suomen Taekwondoliitto on järjestänyt kansainvälisen Taekwondo Festival -tapahtuman.