Taegeuk poomsae -filosofiaa | Osa 4

Teksti: Emma Jämsén
Julkaistu: 7.9.2022

Taegeuk Poomsae

Taegeuk ( 태극 ) = vastakohtien yhteneväisyys (yin ja yang). Korealainen ääntäminen ”tai-jille”. Etelä-Korean lipussa taegeukia kuvataan sinisellä ja punaisella ympyrällä.

Poomsae ( 품새 ) = torjunta- ja hyökkäysliikkeiden määritelty kuvio

Taekwondossa on kahdeksan Taegeuk-liikesarjaa eli poomsaea. Jokainen liikesarja symboloi tiettyä luonnonvoimaa, ja ne kuvataan triagrammilla myös Etelä-Korean lipussa. Sanan ”taegeuk” kuvastaessa vastakohtien yhteneväisyyttä (yin ja yang) jokaisella liikesarjalla on vastakohtansa. Taolainen ajattelu maailmankaikkeuden ja vastakohtien tasapainosta vie Taegeuk-liikesarjan filosofiassa kohti syvempää ymmärrystä tätä lajia kohtaan. Poomsae tarjoaa valtavia henkisiä ja luonnetta rakentavia etuja, kuten sinnikkyyden ja jatkuvan kehittymisen tunteen, keskittymisen, huomion, tietoisuuden sekä itsekurin kehittämisen. Sen, mitä itse olemme. Värivöisenä harrastaja paneutuu maailmankaikkeuden luomiseen luonnonvoimien kautta, kunnes pääsee uudelle tasolle etsimään tasapainoa itsestään.

Näissä kahdeksassa artikkelissa käyn läpi teorian sekä filosofisen pohdintani kautta Taegeuk-liikesarjojen henkisen ja fyysisen toiminnan yhteyttä. Nyt vuorossa on neljäs Taegeuk-liikesarja.

Käy lukemassa edelliset pohdinnat:

Taegeuk poomsae Il Jang

Taegeuk poomsae Ii Jang

Taegeuk poomsae Sam Jang

Taegeuk Sah Jang ( 태극 사장 ) = Taegeuk neljäs osio

Taegeuk Sah Jang -liikesarja symboloi suurta voimaa ja arvokkuutta sekä salamaa ja ukkosta 진 [Jin].  Tähän asti haastavimmassa Taegeuk-liikesarjassa keskitytään yhtä aikaa ylä- sekä alavartalon yhteistoimintaan ja kombinaatioihin. Napakoissa tekniikoissa välkkyvät valo ja voima salaman tavoin.

Neljännen Taegeuk-liikesarjan vastakohta on viides liikesarja Taegeuk Oh Jang (태극 오장), joka symboloi tuulta 손 [seon]. Pelottava ja voimakkas energia ja sen  vastakohta lempeä ja rauhallinen tuuli nivoutuvat tässä Taegeuk-liikesarjojen risteyksessä yhteen taivaalla ja tekniikassa. Mielen tyyneys ja energiaa pursuava tekniikka yhdistyvät ja pääsemme kohta vaihtamaan puolta vastakohtien yhteneväisyyden polulla, kun salamat läpäisevät tuulen ja pyörivät sen ympärillä tanssien yhteistä harmoniaa.

Ukkonen = ääni ilman olemusta (materiaa)
Tuuli = Olemus (materia) ilman ääntä

Trigrammi ☳ esittää salamoinnin ja myrskyn katkeilevaa ja nopeaa toimintaa. Annamme ukonilmalla ensin varoittavat jylinän ennen kuin lähdemme salaman lailla matkaan nopeilla, lyhyillä ja voimakkailla liikkeillä.

EMMAN POHDINTAA

"Oliko tuo ukkonen?" Ukonilma hiipii aina varoitellen murahduksillaan. Ukkonen on lastensaduistakin lähtien ollut aina pelottava ja vaarallinen luonnonilmiö, mikä pätee niin monien lasten kuin aikuisten elämässä. Samalla se kiehtoo ja aiheuttaa ihmisissä suurta energian purkausta ihannoinnillaan. Ukonilma siis inspiroi ja ilahduttaa sen ainutlaatuisuudellaan, varsinkin näin suomalaisia.

Ukkonen ja salamat ovat energianpurkausta kaikessa kauneudessaan. Silti pelko on aiheellista, koska salamointi voi aiheuttaa myös paljon metsäpaloja ja sähkökatkoja. Ukkonen on lähtöisin taivaasta ja tavoittelee maan kamaraa hurjalla voimalla. Salama kulkee aina lyhintä reittiä kohti maaston korkeinta kohtaa, johon se voi iskeä täydellä voimalla.  Tämä tieto opitaan jo nuorena, ja tyynen mielen ukonilmalla meille saakin viisaus ukkosen voimasta; osaamme varautua ukonilmaan toimenpiteillä.

Ukkonen tyynnyttää mielen. Ukonilman syntyessä sitä jäädään kuuntelemaan ja ihastelemaan hiljaisuuteen. Ukkonen on niin voimakas jo "imagoltaan", että osaamme alistua antamaan sille kaiken tilan, jonka se tarvitsee.

Tekniikka

Liikesarjan ensimmäinen oksa on ainut sivuoksa, jossa on kaksi eteenpäin otettua askelta, niinkuin triagrammissakin. Tämä kuvastaa kuin ukkosen ensimmäisiä välähdyksiä ja lähestyvää jylinää juuri ennen kuin ukkonen on kohdilla. Ensimmäisen oksan jälkeen lähdemme hirmuisella energialla ja voimalla käyttämään käsi- että jalkatekniikkaa hyvällä yhdistelmällä. Tämä kaikki tulee yhtä yllätyksellisesti ja mahtipontisesti kuin itse ukkosen huippu, kun se on lähellä ja salamointi kohdilla.

Ukkosen suurta energiapurkausta kuvastavat hyvin pitkässä oksassa tulevat sivupotkut samoin kuin torjuntaan yhdistetty veitsikäden isku. Torjunnat sujautettuna iskujen ja potkujen väliin kertovat salaman mutkittelusta, vaikka se kulkisikin suorinta ja nopeinta tietä kohteeseensa. Tämä yksi pitkä oksa kuljettaa meidät yhdellä kertaa alkupisteestä ääripäähän. Liikesarjan ideana onkin salaman tavoin löytää lyhin tie haluttuun kohteeseen menettämättä samalla kuitenkaan kykyä reagoida muista suunnista tuleviin ärsykkeisiin.

Kaksi viimeistä oksaa häivyttävät ukkosen jatkamaan matkaansa. Lyhyet torjunta-lyöntikombot loppuvat yhtä nopeasti kuin ukkonenkin. Jäämme kuin odottamaan vielä tulevia räiskeitä.

Mitä ukkonen merkitsee?

Ukkonen eli ukonilma on voimakas sääilmiö, jossa pilviin syntyneet positiiviset ja negatiiviset staattiset sähkövaraukset purkautuvat meille nähden salamaniskuina. Salaman valokaari kuumentaa ilmaa, joka laajenee ääntä nopeammin. Tämä aiheuttaa shokkiaallon, jonka havaitsemme lähellä iskua paukauksena ja kauempana jyrinänä.

Tyyntä myskyn jälkeen, kuuluu vanha sanontamme. Myrskystä ja ukonilmasta tiedämme, että sen jälkeen meri tyyntyy, aurinko paistaa tai vaihtoehtoisesti nautimme rauhoittavasta sateesta.  Silti joka sekunti jossakin maailmalla rävähtää salama, kuukausittain jopa täällä Suomessa.

Ukkosta pidetään yhtenä voimakkaimpana luonnonvoimana ja sitä kuvataankin monissa eri uskonnoissa jumalana, kuten meillä Suomessa Ukko ylijumalana. Muinaiskreikassa hänet tunnetaan Zeuksena ja viikinkien tarinoissa Thorina. Ukkojen jylinän sanottiin aiheutuvat näiden jumalten vaunuista, joilla he ratsastivat pilvien keskellä. Jumalat mahdollistivat hyvät sadot maan kamaralla asuville ja heitä palvottiin tämän lisäksi myös siksi, ettei heitä haluttu suututtaa. Ukonilman pelko on aina ollut, mutta silti matalapaineen tuomia sateita on osattu pitää suuressa arvossa.