Taegeuk poomsae -filosofiaa | Osa 6

Taegeuk Poomsae

Taegeuk ( 태극 ) = vastakohtien yhteneväisyys (yin ja yang). Korealainen ääntäminen ”tai-jille”. Etelä-Korean lipussa taegeukia kuvataan sinisellä ja punaisella ympyrällä.

Poomsae ( 품새 ) = torjunta- ja hyökkäysliikkeiden määritelty kuvio

Taekwondossa on kahdeksan Taegeuk-liikesarjaa eli poomsaea. Jokainen liikesarja symboloi tiettyä luonnonvoimaa, ja ne kuvataan triagrammilla myös Etelä-Korean lipussa. Sanan ”taegeuk” kuvastaessa vastakohtien yhteneväisyyttä (yin ja yang) jokaisella liikesarjalla on vastakohtansa. Taolainen ajattelu maailmankaikkeuden ja vastakohtien tasapainosta vie Taegeuk-liikesarjan filosofiassa kohti syvempää ymmärrystä tätä lajia kohtaan. Poomsae tarjoaa valtavia henkisiä ja luonnetta rakentavia etuja, kuten sinnikkyyden ja jatkuvan kehittymisen tunteen, keskittymisen, huomion, tietoisuuden sekä itsekurin kehittämisen. Sen, mitä itse olemme. Värivöisenä harrastaja paneutuu maailmankaikkeuden luomiseen luonnonvoimien kautta, kunnes pääsee uudelle tasolle etsimään tasapainoa itsestään.

Näissä kahdeksassa artikkelissa käyn läpi teorian sekä filosofisen pohdintani kautta Taegeuk-liikesarjojen henkisen ja fyysisen toiminnan yhteyttä. Nyt vuorossa on kuudes Taegeuk-liikesarja.

Käy lukemassa edelliset pohdinnat:

Taegeuk poomsae Il Jang

Taegeuk poomsae Ii Jang

Taegeuk poomsae Sam Jang

Taegeuk poomsae Sah Jang

Taegeuk poomsae Oh Jang

Taegeuk Yuk Jang ( 태극 육장)=Taegeuk kuudes osio

Taegeuk Yuk Jang -liikesarja symboloi vettä 감 [Gam], joka on virtaava ja hellä mutta samalla jatkuva siirtäen vaikka kovimmankin vuoren tieltään. Liikesarjassa liikutaan kuin vesi: välillä pysyen tyynenä ja toisinaan liikkuen hyökyaallon lailla eteen ja palaten takaisin uomiinsa.

Kuudennen liikesarjan vastakohtana on kolmas poomsae Sam Jang (태극 삼장) eli tuli 리 [Ri]. Vesi sammuttaa tulen. Näin kuudennessa liikesarjassa voimme olla varmoja, että olemme päässeet eteenpäin ja toinen on vahvempi elementti kuin toinen.

Trigrammi esittää veden aaltoilevaa ja virtaavaa liikettä, mitä kaikkea vesi voikaan olla: tyyni järvi, virtaava joki, aallokkoinen meri, lempeä lampi. Liikesarjan kuvio on kuin veden aallokkoa, joka käy tutustumassa ympäristöönsä, mutta tietoisesti palaa takaisin.

EMMAN POHDINTAA

Vesi on mukautuva ja muuntuva elementti. Se lempeydessään myötäilee kaikkea ympärillä olevaa ja itsepäisenä puskee läpi kovimmatkin esteet ne mukanaan vieden. Vesi on elämämme tärkein elementti hapen jälkeen ja ihminenkin on noin 70-prosenttisesti vettä. Vesi on meille välttämätön luonnonvara.

Vesi on ikuisesti muuttuva elementti. Se on puhdistautumisen, tunteiden ja alitajunnan elementti. Ajatuskemme soljuvat ja liikkuvat veden lailla, välillä myrskyten välillä, ollen läsnä tyynenä. Vesi ei silti koskaan pysähdy, kuten eivät ajatuksemmekaan.

Taekwondossa olemme tähän astisissa liikesarjoissa päässeet yhdistämään kehon ja mielen. Oppimme on näyttää tyyneltä ulospäin, vaikka ajatuksemme kävisivät millaisia myrskyjä tahansa. Olemme myös oppineet rauhoittamaan ajatuksiamme ja saamaan tyynen mielentilan aikaiseksi. Kuudennessa liikesarjassa kaikki tämä tulee toteen.

Tekniikka

Liikesarjan tekniikka on välillä nestemäistä ja pyöreää, kuten liikesarjan päädyssä, kun vaihdetaan kihapilla terästetyn dollyo chagin jälkeen suuntaa kääntymällä 270 astetta. Liikkeet ovat hallittuja ja rauhallisia. Välillä taas liike on puron lailla jatkuvaa, vaikka väliin tulisikin monta eri tekniikkaa.

Tekniikka iskee torjunnoilla ja potkuilla eteenpäin menevissä oksissa kovaa, mutta muuttaa veden lailla suuntaa matkan varrella päätyyn. Sivuoksat ovat soljuvia ja rauhoittavia. Keskellä liikesarjaa pysähdymme miettimään matkaamme taekwondopolullamme. Mieli on tyyni kuin järvi, jonka pinnasta peilaamme itseämme. Tämän jälkeen matka jatkuu yhä vain suuremmalla varmuudella eteenpäin.

Yuk Jang on ensimmäinen liikesarja, jossa lähdetään etenemään takaperin viimeisessä oksassa. Tämä kuvastaa veden liikkumista takaisin paikoillensa. Vesi saattaa käydä jossain, mutta toisinaan palaa takaisin. Pyöreät torjunta-iskuyhdistelmät taaksepäin astuttujen seisontien kanssa kuin paikalleen mukautuvaa vettä.

Mitä vesi on?

Vesi on yhdistelmä vetyä ja happea (H20). Kaikkialla ympäristössämme on vettä ja happea. Vesi on elementti, joka muuttaa muotoaan ympäristön ja olosuhteiden mukaan. Useimmiten näemme veden järvinä, lampina, puroina ja merenä sekä sateena yllämme ja pisaroina lehtien päällä. Vedellä on ominaisuus myös kuumentuessan muuttua höyryksi tai pakastuessaan jääksi. Kaikki kolme olomuotoa on tässä yhdessä elementissä. Siksi se onkin niin vaikuttava.

Vesi on ollut aina elämän välttämätön edellytys, ja varhaiset kansat pitivätkin vesielementtiä jumalallisena, koska se pitää elämämme lähdettä yllä.