Savolaista potkua jo 35 vuoden ajan – Kuopion Taekwondo ry

Teksti: Tommi Kaiponen
Julkaistu 23.2.2022

Kuopion Taekwondo aloitti treenaamalla Suurmäentien väestönsuojassa. Kuva: Aaltosten arkisto

Savolaisen potkun alkutaival sai alkunsa 80-luvun lopulla, kun turkulainen Kaj ”Pete” Aaltonen muutti Kuopioon opiskelemaan. Pete oli aloittanut taekwondon harjoittelemisen Turussa ja Kuopioon tultuaan mietiskeli mahdollisuutta harjoittelun jatkamiseksi. Tuohon aikaan Kuopiossa kamppailulajien tarjonta oli hyvin vähäistä, eikä kaupungissa ollut seuraa taekwondon harrastamiseksi. Vaihtoehtona Petellä oli joko liittyä karateseuraan tai miettiä jokin toinen ratkaisu asiaan.

Aktiivisena ja idearikkaana miehenä tuohon aikaan vihreänatsainen Pete päätti perustaa seuran uuteen kotikaupunkiinsa, ja niinpä vuonna 1987 Kuopion Taekwondo ry tuli perustetuksi. Seuran perustaminen sattui sopivasti aikakauteen, jossa kamppailulajeja kohtaan oli viriämässä positiivinen innostus suuren yleisön keskuudessa. Tämä innostus sai aikaan sen, että peruskursseille riitti tulijoita ja näytöksiä oli seuraamassa suuret ihmisjoukot. Allekirjoittaneen aloittaessa oman taekwondotaipaleensa vuonna 1992, peruskurssille tuli lähes sata uutta harrastajaa – tämä kertonee osaltaan sen, millaisessa kamppailulajibuumissa tuohon aikaan elettiin.

Yhteisöllisyys voimavarana

1990-luvun aikana Kuopion Taekwondo eli vahvana yhteisöllisyys, joka ilmeni muun muassa aktiivisena talkoisiin osallistumisena: seuran jäseniä oli niin ikkunatehtaan varastorakennuksen siivoustöissä, liikenteenohjaajina kuin järjestyksenvalvojinakin eri tapahtumissa. Näiden talkoiden kautta seura pystyi kasvattamaan pääomaansa, joka mahdollisti muuta toimintaa lajitreenaamisen lisäksi. Talkootöiden ja treenaamisen ulkopuolella seura järjesti jäsenilleen kesä- ja talvitapahtumia, muun muassa savolaiset olympialaiset.

Taekwondoliiton suurleireille lähdettiin matkaan bussikyydillä, matkailuautolla tai henkilöautoilla ja aina suurella osallistujajoukolla. Mikäpä olisikaan ollut mukavampaa kuin viettää leiriviikonloppua samanhenkisen porukan kanssa koulumajoituksessa. Varmasti koulumajoituksen riemut vähäisine yöunineen sekä kankeat raajat retkipatjalla nukuttujen öiden jälkeen ovat jääneet mukavina muistoina tuohon aikaan liiton leiritoimintaan osallistuneille.

Tatamille oli alkuvuosina paljon tulijoita ja vuosien varrella harrastajien määrä on vain kasvanut. (vas. Tommi Kaiponen) Kuva: Koivistoisen arkisto

Seuratoiminta ja seuran vaikutus taekwondoon muualla

Kuopion Taekwondon harrastustoiminta on kautta aikojen ollut aktiivista ja monipuolista keskittyen kaikkiin taekwondon osa-alueisiin. Haasteena kuopiolaisessa taekwondossa on vuosien varrella ollut se, että vaikka Savon mittakaavassa Kuopion kaupunki on suurehko, moni koulu- tai lukioaikanaan lajin parissa harjoitellut on muuttanut jatko-opiskelemaan toisaalle. Tämän kaupungista toiseen muuttamisen myötä savolaista taekwondo-osaamista on siirtynyt muihin kaupunkeihin eri vyöarvojen myötä.

Kilpailutoiminta sekä ottelu- kuin liikesarjapuolellakin on ollut seurassa aktiivista, ja sen myötä seuran jäsenistä on vuosien varrella löytynyt muun muassa EM-, PM- ja SM-mitalisteja kuin MM-kisaajiakin. Jokunen seuran harrastaja on vuosien mittaan käynyt katsomassa kilpailutoimintaa myös tuomaritoiminnan näkökulmasta.

Seuran historian aikana seuraan on saatu useita mustavöisiä kamppailijoita, mutta toistaiseksi kuitenkin vain yksi opettaja-arvon suorittanut. Kuopion seuralla on ollut osaa niin Joensuun kuin Iisalmenkin taekwondoseurojen alkutaipaleella. Vuonna 1994 kuopiolaiset kävivät pitämässä Joensuun urheilutalolla näytöksen, joka lienee yksi eniten katsojia keränneistä lajinäytöksistä Suomessa. Paikalla oli yli 2 000 katsojaa, ja urheilutalon vahtimestari totesikin, että ”Paikalla on enemmän katsojia kuin aikanaan Katajan mestaruuspeleissä!” Vuonna 1998 kuopiolaiset olivat avustamassa taekwondon juurtumista Iisalmeen, jossa seuratoiminta alun alkaen toimi parin vuoden ajan Kuopion Taekwondon kummiseurana.

Kuopion Taekwondo oli yhdessä rakentamassa uudet tatamit Liikunta- ja Kamppailukeskus Liikkeen tiloihin. Kuva: Akseli Muraja

Uutta sukupolvea ja paluumuuttajia

Alun alkujaan seura keskittyi pääasiassa aikuisharrastajien treeneihin, mutta nykyisellään seuran toimintaan pääsee perhetaekwondon sekä kids- ja junioritoiminnan kautta jo 3-vuotiaasta alkaen. Uudet harrastajaryhmät ovat tuoneet mukanaan positiivisen ilmiön, jossa seuran aktiiviharrastajien perheistä jo toinen sukupolvi on tullut mukaan seuratoimintaan. Toinen positiivinen seikka on se, että moni aikanaan lajin parissa viihtynyt, työn tai opiskelun vuoksi maailmalle lähtenyt harrastaja on palannut lajin pariin. On hienoa huomata, miten jopa parinkymmenen vuoden tauon jälkeen vanhoja harrastajia on aktivoitunut treenaamisen, itsensä haastamisen ja vyökokeiden suhteen.

Vuoden 2019 tammikuussa Kuopion Taekwondo muutti uusiin harrastustiloihin Liikunta- ja kamppailukeskus Liikkeen tiloihin, jossa seura on yhtenä perustajajäsenenä mukana hallinnoimassa tilakokonaisuutta, jossa on muun muassa 650 neliötä upouutta tatamitilaa. Tuon parin vuoden takaisen muuton myötä monille Kuopiossa aikanaan treenanneelle tai leirillä käyneelle tutuksi tullut Suurmäentien luolan tatamitila jäi seuran toiminnan osalta historiaan.

Nykyisin Kuopion Taekwondossa harjoittelee satakunta harrastajaa, josta lasten ja nuorten osuus on noin puolet. Tulevaisuuden haasteena seuratoiminnassa on luonnollisestikin varmistaa seuran toiminnan aktiivinen jatkuvuus, uusin ohjaajien löytäminen ja sitouttaminen sekä niin lapsi- kuin aikuisharrastajienkin pitäminen mukana lajin parissa. On hienoa huomata, miten nuoremmat harrastajat ovat aktivoituneet seuratoiminnan kehittämisessä ja seuran hallituksessa toimimisessa, koska vain pyyteettömällä toiminnalla ja rakkaudesta lajiin on mahdollista ylläpitää laadukasta harrastustoimintaa vapaaehtoisvoimin toimivassa seurassa.

Henkilökohtaisesti toivotan Kuopion Taekwondo ry:lle isosti onnea 35-vuotisjuhlavuoden johdosta. Toivottavasti savolaisen potkun matka tulevaisuudessa jatkuu vielä ainakin toisen samanmittaisen ajanjakson verran – mikäli noin tapahtuu, niin noissa juhlissa allekirjoittanut onkin jo 80-vuotias kamppailija.