Perhetaekwondoa perheen pienimmille – ja miksei vanhemmillekin | Kuopio

Teksti: Laura Känninen
Julkaistu 9.2.2022

Perhetaekwondossa vanhemmatkin pääsevät mukaan. Kuva: Akseli Muraja

Nykyinen ryhmä aloitti toimintansa helmikuussa 2021 Kuopion Liikunta- ja Kamppailukeskus Liikkeen tiloissa. Toimin tuolloin Taekwondo-kids-ryhmän ohjaajana. Kysyin vuodenvaihteessa lapsiharrastajien perheiltä, että onko heillä kiinnostusta lähteä mukaan, jos tällainen perheryhmä perustetaan. Muutamilta tuli heti viestiä, että innokkaita 3-5-vuotiaita harrastajia löytyisi. Kids-ryhmä kun on tarkoitettu 5-7-vuotiaille. Seuramme aktiivit tekivät mainoksen, joka perinteisesti jaettiin sosiaalisessa mediassa. Saimme kasaan seitsemän lapsiharrastajaa sekä heidän vanhempansa ja näin ollen ryhmä päätettiin perustaa. Idea tuon ikäisten ryhmän perustamisesta tuli varmaankin Iisalmen Taekwondolta. Heillä on perheryhmän toimintaa harjoitettu pidempään.

Kuopiossa alle 5-vuotiaille on melko vähän tarjolla liikuntaryhmiä. Pieni lapsi on kuitenkin luonnostaankin liikkuvainen, joten liikuntaharrastus sopii hyvin sen ikäiselle. Jos haluaa lapsen harrastavan liikuntaa osana normaalia arkea, se on hyvä aloittaa jo nuorena. Lapsi saa kotiympäristön lisäksi uusia sosiaalisia kontakteja, ja liikkeitä opetellessa koordinaatiokyky kasvaa.

Lapset treenaavat mieluiten oman vanhempansa kanssa. Kuva: Akseli Muraja

Vanhemmat tärkeänä osana

Erona kids- ja junioriryhmiin, tässä ryhmässä ovat mukana myös lasten vanhemmat. Vaikka juurikin taekwondon opettaminen sen ikäisille on haastavaa, pääpointti harjoituksissa onkin leikeissä ja peleissä sekä perheen yhteisessä harrastuksessa. Lapsista on hauska huomata jonkun tekniikan opettelun treeneissä kestävän vain lyhyen hetken, mutta kun innokkaat harrastajat tekevät liikkeitä perheen kesken kotonaan, sujuu tekniikka ensi kerralla jo paljon paremmin. Vanhemmilla on iso rooli tässä ryhmässä.

Lapset tulevat treeneihin mielellään. Perheryhmä treenaa 45 minuuttia viikossa sunnuntaisin. Treenit on samassa yhteydessä taekwondo-kids-, juniori- ja kuntotaekwondoryhmien kanssa. Tatamille pääsee harrastuksen myötä käytännössä koko perhe. Perheryhmästä on nyt vuoden aikana yksi lapsiharrastaja siirtynyt kids-ryhmään ikänsä puolesta, ja kaksi lasten vanhempaa saatu nuorten ja aikuisten peruskurssin kautta värivöiden ryhmään. Ryhmä on selkeästi hyvä kokeilu ja alku monille harrastajille.

“Charyot” kuin taikasana

Treeneissä käytämme samoja taekwondon peruskomentoja kuin aikuisten ja junioreiden ryhmässä. Teemme alku- ja loppurivit kumarruksineen. Pari- ja ryhmäharjoitteissa kumarramme parille. Sitä voisi melkein sanoa “taikasanaksi”, kun kesken lasten leikkimielisen juoksentelun komentaa “charyot!” Parit ja ryhmät muodostetaan pääosin oman perheen kesken. Näin tekeminen on mielekkäämpää perheen pienimmille, kun vieressä on oma tuttu aikuinen. Toki lapset tulevat toimeen muidenkin ryhmän lasten kanssa, jos ryhmä jaetaan jonkun harjoitteen ajaksi esimerkiksi kahteen osaan.

Tekniikan harjoittelu luonnistuu parhaiten leikin kautta. Kuva: Akseli Muraja

Harjoitukset käyvät leikiten

Pyrin joka treenissä ottamaan esille jotain pientä uutta, mutta eniten lapset kiinnostuvat “vanhasta ja tutusta”. Paras taktiikka onkin pikaisesti käydä läpi uusi asia, ja heti perään ottaa jotain aiemmin opeteltua, jotta mielenkiinto saadaan pidettyä yllä pidempään. Erityisesti lapset tykkäävät potkuharjoitteista, joita tuleekin tehtyä enemmän kuin käsitekniikoita. Kaikki hippapelit yhdistettynä taekwondopotkuihin ovat myös suosittuja.

Treenin rakenne on suunnilleen sama joka kerta. Yhteinen aloitus rivissä, ja sitten lämmittelemään. Lapsille on erittäin mieluista päästä valitsemaan harjoiteltavat liikkeet itse. Joskus kierrämme jonossa tatamia ympäri “seuraa johtajaa” -leikin tyyliin, jossa vuorollaan jonon ensimmäinen päättää, miten liikutaan. Tai liikkuen tatamia edestakaisin niin, että jokainen vuorollaan keksii jonkun eläinliikkeen. Lasten lisäksi myös aikuiset pääsevät valitsemaan liikkeet varsinkin nyt, kun ryhmässä lapsia on alle kymmenen.

Harrastaminen on parasta laatuaikaa oman vanhemman kanssa. Kuva: Akseli Muraja

Kun lämmittelyt on tehty, lapset odottavat kovasti pääsevänsä jonkun pelin tai hipan pariin. Pienet lapset tykkäävät pelata varsinkin oman perheen kesken. Treenin alkupäässä lapset ovat yleensä vielä hyvin keskittyneitä, joten uusi asia opetellaan viimeistään hipan jälkeen.

Riippuen lasten vireystilasta, uuden asian opettelu ja niin sanottu virallinen taekwondo-osio kestää noin 10-15 minuuttia. Sitä pidempään he jaksavat, mitä enemmän leikitään samaan aikaan. Treenin loppuaika käytetään yleensä vain leikkimiseen ja pelaamiseen. On tärkeää, että treeneistä poistuessa lapsilla on aina hyvä mieli, jotta into tulla treenaamaan seuraavalla kerran on suurempi.

Kids- ja perheryhmälle pidetään vyökokeet puolivuosittain. Virallisia vyökoevaatimuksia ei tuon ikäisille ole, mutta merkkinä siitä että lapsi on harrastanut lajia, saa kokeen jälkeen vyöhön oranssin nauhan. Koe järjestetään normitreenien yhteydessä leikkien ympäröimänä, jotta tilanne olisi mahdollisimman luonteva ja tuttu lapselle.

Treeneissä ohjausvastuu on ohjaajalla, mutta vastuu lapsen turvallisuudesta on vanhemmalla. Jos jokin leikki ei miellytä, vanhempi voi esimerkiksi mennä lapsen kanssa sivuun hetkeksi. Pidämme silloin tällöin lapsiryhmien yhteistreenejä. Varsinkin kids- ja junioriryhmien kesken, kun lapsi kasvaa ja vaihtaa ikäistensä ryhmään, jolloin kynnys ryhmän vaihtamiseen on pienempi.

Alennusta koko perheelle

Perheryhmässä harrastaminen on samanhintaista kuin kids-ryhmässä, 90 euroa 6 kuukaudelta per lapsi. Perheryhmän aikuisista emme peri maksua. Olemme myös mainostaneet aikuisharrastajillemme, että treenimaksunsa maksava aikuisharrastaja voi tuoda 3-6-vuotiaan lapsensa maksutta perheryhmän treeneihin.