Kilpailut rakennetaan talkooväen voimin. Kuvassa Ambassador’s cupin vapaaehtoisia ottelun varustetarkastuspisteellä: Topias Varis (vas.), Ruqia Rahmani, Suzan Elhabbal ja Mikko Ponkilainen. Takaa kurkkaa Viron ottelijoiden valmentaja Alex Galaktionov. Kuva: Lauri Laitinen

Koronatauolta kisaputkeen

Teksti: Sirpa Huuskonen
Julkaistu 20.10.2021

Nyt, kun kisaamaan on vihdoin päästy koronatauon jälkeen, taekwondon vuoden 2021 kilpailukausi vedetään läpi syyskuun alusta joulukuun alkuun, Lohjan liikesarjakilpailuista Liedon SM-kisoihin. Normaalivuonna kilpailut ovat levittäytyneet koko vuodelle – tosin tällöin on järjestetty myös muutama kilpailu enemmän. Kaksi kilpailunjohtajaa, Harri Kanerva ja Laura Ojanen, kertovat mietteitään kilpailun järjestäjänä – Kanervalla kisat ovat jo takana, Ojasella juuri tulossa.

Luvassa on erityisesti ottelun ja liikesarjojen yhteiskilpailujen hengästyttävä kisaputki. Malmin Taekwondo järjesti 2. lokakuuta Ambassador’s cupin, joka kokosi Vantaalle 146 ottelijaa ja 89 liikesarjakilpailijaa. Taekwondo Nurmijärvi järjestää ottelun ja liikesarjojen Nurtzi Openin 30. lokakuuta Nurmijärvellä. Nurtzi Openista heti seuraavana viikonloppuna 6. marraskuuta on Loviisan avoimet ja 5. joulukuuta vielä SM-kilpailut Liedossa.

Risuja ei laisinkaan

Aivan mutkattomasti hyppy koronatauolta kisaputkeen ei ole sujunut. Ambassador’s cupin kilpailunjohtaja Harri Kanervan mukaan Korean suurlähetystön suojeleman kilpailun huippuvuosista jäätiin tänä syksynä erityisesti ottelijoiden määrässä. Isokin väkimäärä Trio Sport Centeriin on aiemmin mahdutettu.

”Huippuvuonna kisoissa on ollut yhteensä yli 450 kilpailijaa, joten tähän verrattuna ero oli melkoinen. Edellisen kerran eli vuonna 2019 ottelijoita oli 209 ja poomsaekilpailijoita 71, joten poomsaessa kilpailijoiden määrä kasvoi edelliseen kertaan verrattuna.”

Ambassador’s cupissa käytettiin kasvomaskeja ja käsidesejä. Etukäteen kilpailunjohtaja Harri Kanervan (kuvassa) huolenaiheena oli, päästäänkö kisoja järjestämään ollenkaan. Kuva: Lauri Laitinen

”Ottelijoita oli Suomen lisäksi Virosta ja Venäjältä. Kutsuja laitettiin eri maihin ja esimerkiksi Viron ottelijat toki olivat tietoisia kisoista jo valmiiksi.”, Kanerva kertoo kilpailujen tunnetuksi tekemisestä.

Kanerva toteaa, että covid-19-pandemia haastoi kilpailunjärjestäjää luomalla epävarmuutta siitä, tullaanko kilpailut ylipäätään järjestämään.

”Siinä vaiheessa, kun kilpailut päätettiin järjestää, oli järjestelyihin aikaa selvästi normaalia vähemmän. Tämä hankaloitti tuomarien ja kisajärjestäjien saamista ja uskoisin, että se vaikutti myös osallistujamäärään, joka oli aiempia vuosia alhaisempi.”

”Kuitenkin kaikin puolin hyvällä mielellä osallistujat tuntuivat olevan, ja kaikki olivat tyytyväisiä päästessään kisaamaan. Järjestelyt saivat myös paljon kiitosta eri tahoilta.”

Kanerva kiittääkin niin Korean tasavallan suurlähetystöä, Suomen Taekwondoliittoa ja kaikkia kilpailun järjestelyyn osallistuneita sekä tietenkin kilpailijoita ja katsojia mahdollisuudesta toteuttaa jälleen upeat kisat.

Hän ei koe, että varsinaista hankaluutta ottelun ja liikesarjojen yhteiskilpailujen järjestämisessä olisi ollut. Ambassador’s cupissa vastuuta oli jaettu niin, että Malmin Taekwondo huolehti otteluista ja Taekwondoliitto liikesarjoista.

”Tämä auttoi luonnollisesti kisajärjestelyjen kuormituksen jakautuessa laajemmalle porukalle”, Kanerva toteaa.

”Mallin hyvänä puolena näen mahdollisuuden laajemman kilpailun järjestämiseen kuin mitä omin voimin olisi mahdollista. Yhteistyö Taekwondoliiton kanssa lisää kilpailujen näkyvyyttä ja mahdollistaa kisojen markkinoinnin laajemmin. Toisaalta se helpottaa myös esimerkiksi tuomarien paikalle saamista. Myös liiton saama taloudellinen tuki kisojen järjestämiseen Korean suurlähetystön kautta on luonnollisesti tärkeä tekijä.”

Kanerva antaa vain positiivista palautetta: ”Risuja ei laisinkaan – oli vain niin mahtavaa päästä taas järjestämään kisoja ja kisaamaan.”

Ambassador’s cupin avajaisissa Korean tasavallan Helsingin suurlähetystön terveiset välitti suurlähettiläs Joonho Cheon (oik.). Kuvassa ovat myös Dispatch Master Jung Hyun Cho, Suomen Taekwondoliiton puheenjohtaja Kari Sirviö (vas.) ja lähetystösihteeri Da Na Yoo. Kuva: Minna Saario

Seuraava kilpailunjärjestäjä on Taekwondo Nurmijärvi

Taekwondo Nurmijärvi on isännöinyt ottelukilpailuja useina vuosina. Tänä vuonna on toinen kerta, kun Nurmijärvellä kilpaillaan ottelun lisäksi myös liikesarjoissa. Nurtzi Openin kilpailunjohtaja Laura Ojanen hyödyntääkin kokemuksia aiempien kilpailujen järjestämisestä.

”Oli onni, että aikaisempien vuosien jälkipalavereiden huomiot olivat tallessa dokumentoituna, sillä ote kisajärjestämiseen on sujuvasti ehtinyt herpaantua koronatauon aikana”, hän kertoo.

Ojasen mukaan kisajärjestelyt käynnistyivät hyvissä ajoin ennen kesää, tosin vielä epävarmoissa merkeissä.

”Ilmassa oli isoja kysymysmerkkejä tapahtumajärjestämistä koskeviin rajoituksiin liittyen. Samoin oli valtavan hankala ennustaa kilpailijamääriä pitkään kestäneen poikkeustilan jäljiltä.”

Liikesarjakilpailu Lohja Open ja yhteiskisa Ambassador’s cup ovat antaneet vinkkejä siihen, mitä on odotettavissa.

”Hatunnosto Mudo Lohjalle ja Malmin Taekwondolle, jotka rohkeasti ottivat järjestääkseen syksyn ensimmäiset tapahtumat.”

Jo ennen koronaviruspandemiaa monet jättävät ilmoittautumisen kilpailuihin viime hetkeen. Ojasen mielestä ilmiö aiheuttaa päänvaivaa niin kisajärjestäjille kuin kilpailijoille.

”Jännityksellä saatiin odottaa erityisesti ottelun lopullisia kilpailijamääriä syksyn ensimmäiseen turnaukseen. Jo ennen koronapandemiaa valloillaan ollut trendi ilmoittautumisten vahvistumisesta pääosin vasta aivan määräpäivänä näyttää korostuneen koronan jälkeen”, Ojanen sanoo.

”Moni ehtii pohtimaan, tuleeko sarjaan väkeä, ja lopullinen päätös kilpailuun osallistumisesta pitkittyy turhaan. Samaa puntaroivat myöskin ulkomaiset taekwondokollegat suunnitellessaan osallistumista kilpailuihimme.”

Nurmijärvellä nähdään kuitenkin kansainvälistä väriä. Kilpailijoita on lupautunut tulemaan Virosta, Latviasta, Venäjältä ja Iranista.

Vuonna 2019 Nurtzi Open pidettiin Klaukkalan jäähallissa (kuva), jossa tilaa oli. Pandemia on tuonut epävarmuutta kisajärjestämiseen, siksi jäähallin kokoista tilaa ei tänä vuonna varattu. Kuva: Miika Järvinen

Talkooväki, tekniikka ja tila

Suomessa taekwondokilpailut on totuttu järjestämään talkoovoimin. Ojanen pohtiikin, käykö tämä tulevaisuudessa yhä hankalammaksi.

”Kiireisten ihmisten on haastavaa sitoutua kilpailuprojekteihin. Etenkin, jos osallistuminen vaatii sitoutumista pitkiin kilpailupalavereihin järjestelyjen edetessä.”

Nurmijärvellä vapaaehtoisille on raivattu aikaa digiloikalla. Ojanen avaa tarkemmin: ”Talkoolaisten kokoamiseksi henkilökohtainen kontaktointi on varmasti vaikuttavin tapa saada nimiä listaan, mutta sen jälkeen ainakin Nurtzi Openin osalta järjestelyt on hoidettu pääosin etäyhteyksin.”

Ojanen kertoo, että korona-ajan jälkeen vapaaehtoisia on joutunut herättelemään mukaan hieman aikaisempaa aktiivisemmin. Hän jatkaa: ”Siitä huolimatta on ollut hienoa huomata, että yhteisen hyvän vuoksi ollaan edelleen valmiita uhraamaan vapaa-aikaa.”

Jännitys kilpailupaikalla ei rajoitu kilpailemiseen. Aika ajoin tekniikka temppuilee.

”Tekninen laitteisto aiheuttaa jännitysmomentin jokaisen kilpailun kohdalla. Aina. Keskustelu liiton kilpailulaitteistojen uusimisesta on hyvä jälleen avata. Seuraava liiton yleiskokous järjestetään jo tulevana viikonloppuna”, Ojanen toteaa.

Huolellinen valmistautuminen testaamalla blokkaa laitteisto-ongelmaa. Silti on mahdollista, että kilpailupäivänä tekninen vika aiheuttaa yllättäen päänvaivaa ja viivettä aikatauluun.

”Nurtzi Openin osalta toimivien laitteistojen osalta tulee kiittää Jyrki Niemistä, joka on usean kilpailun kohdalla tehnyt valtavan ennakkotyön koneiden kanssa”, Ojanen kertoo.

Hän ennakoi, että Nurtzi Open 2021:n isoin haaste tulee olemaan kilpailupaikan tilan rajallisuus. Kilpailu palaa muutaman vuoden tauon jälkeen Maaniitun koululle, jossa ei liikoja tiloja etenkään lämmittelylle ole.

”Tulemme budjetoimaan liikesarja-aikatauluun lämmittelyosuuksia, joiden aikana kenttiä voi hyödyntää lämmittelykäyttöön. Pyrimme myös rakentamaan kilpailupaikan niin, että siirtymät olisivat sujuvia”, Ojanen lupaa.

Kuten ottelijoiden takana olevista maiden lipuista käy ilmi, Nurtzi Openissa nähtiin kansainvälistä menoa myös vuonna 2019. Kuva: Miika Järvinen

Kilpailuja ehdittiin odottaa

Ojanen kannustaa kilpailujärjestäjiä jakamaan kokemuksiaan eteenpäin.

”Hiljaisen tiedon jakamista kilpailujärjestäjien kesken niin ennakkovalmisteluista kuin kilpailupäivän kulusta voisi lisätä huomattavasti nykyisestä. Haastankin kilpailujärjestäjät lähettämään oman kilpailun jälkeen seuraavalle järjestäjälle koonnin edellisen kilpailun toimivista toimintamalleista, havaituista puutteista ja tulevaisuuden kehitysehdotuksista!”

Syksyn ensimmäisissä kilpailuissa Lohjalla ja Vantaalla Ojanen teki havaintoja, joiden perusteella hän jakaa ruusuja. Ensiksi hän lähettää terveisiä ja tsemppiä Suomen Taekwondoliiton ottelu- ja liikesarjatuomareille.

”Oli ilo nähdä, kuinka moni tuttu kasvo on pysynyt mukana. Noin puolentoista vuoden tauon jälkeen ei ole mikään helppo tilanne palata tuomaroimaan arvostelulajia tai hypätä kehään valvomaan nopeatempoisen ottelun turvallisuutta.”

Kiitos kuuluu myös tuomarivaliokunnille: ”Tuomarivaliokunnat ovat toimineet aktiivisesti, jotta kilpailukauden käynnistyminen olisi sujuva.”

Lisäksi Ojanen aisti, että seuroissa on selvästi odotettu kilpailujen aukeamista: ”Urheilijat ovat keskittyneet harjoittelemaan kilpailutauolla. Ambassador’s Cupissa nähtiin muutama iso yllätys tuloksissa.”

”On innostavaa järjestää tapahtumaa motivoituneelle lajiväelle”, Ojanen kiittää.

Lopuksi Ojanen esittää seuroille kaikkia kisoja koskevan käytännön toiveen tiedonkulun varmistamiseksi: ”Muistakaa seurata aktiivisesti kilpailujärjestäjien viestintää kilpailupäivän sujuvuuden takaamiseksi. Joskus ilmoittautumisjärjestelmistä lähetetyt viestit ohjautuvat roskaposteihin.”

”Nähdään Nurmijärvellä!”

Syksyn 2021 ottelu- ja liikesarjakilpailut:

Kilpailu

Aika

Lohja Open, liikesarjat

Lohja

4.9.

Ambassador’s cup, ottelu ja liikesarjat

Vantaa

2.10.

Nurtzi Open, ottelu ja liikesarjat

Nurmijärvi