Taegeuk poomsae -filosofiaa | Viimeinen osa 8

Teksti: Emma Jämsén
Julkaistu: 28.6.2023

Taegeuk Poomsae

Taegeuk ( 태극 ) = vastakohtien yhteneväisyys (yin ja yang). Korealainen ääntäminen ”tai-jille”. Etelä-Korean lipussa taegeukia kuvataan sinisellä ja punaisella ympyrällä.

Poomsae ( 품새 ) = torjunta- ja hyökkäysliikkeiden määritelty kuvio

Taekwondossa on kahdeksan Taegeuk-liikesarjaa eli poomsaea. Jokainen liikesarja symboloi tiettyä luonnonvoimaa, ja ne kuvataan triagrammilla myös Etelä-Korean lipussa. Sanan ”taegeuk” kuvastaessa vastakohtien yhteneväisyyttä (yin ja yang) jokaisella liikesarjalla on vastakohtansa. Taolainen ajattelu maailmankaikkeuden ja vastakohtien tasapainosta vie Taegeuk-liikesarjan filosofiassa kohti syvempää ymmärrystä tätä lajia kohtaan. Poomsae tarjoaa valtavia henkisiä ja luonnetta rakentavia etuja, kuten sinnikkyyden ja jatkuvan kehittymisen tunteen, keskittymisen, huomion, tietoisuuden sekä itsekurin kehittämisen. Sen, mitä itse olemme. Värivöisenä harrastaja paneutuu maailmankaikkeuden luomiseen luonnonvoimien kautta, kunnes pääsee uudelle tasolle etsimään tasapainoa itsestään.

Näissä kahdeksassa artikkelissa käyn läpi teorian sekä filosofisen pohdintani kautta Taegeuk-liikesarjojen henkisen ja fyysisen toiminnan yhteyttä. Nyt vuorossa on kahdeksas ja viimeinen Taegeuk-liikesarja.

Käy lukemassa edelliset pohdinnat:

Taegeuk poomsae Il Jang

Taegeuk poomsae Ii Jang

Taegeuk poomsae Sam Jang

Taegeuk poomsae Sah Jang

Taegeuk poomsae Oh Jang

Taegeuk poomsae Yuk Jang

Taegeuk poomsae Chil Jang

Taegeuk Pal Jang ( 태극 팔장 ) = Taegeuk kahdeksas osio

Taegeuk Pal Jang -liikesarja symboloi maata 곤 [Gon], joka kantaa kaiken maan päällä olevan. Pal jang on kokonaisenaan jin. Tässä taegeuk-liikesarjassa ja taekwondotiellämme opimme kaiken lopun olevan alkua muulle.

Kahdeksannen Taegeuk-liikesarjan vastakohta on ensimmäinen  liikesarja Taegeuk Il Jang (태극 일장), joka symboloi taivasta 건 [geon]. Maan ja taivaan välillä on koko elämä ja fyysisesti ja henkisesti. Ympyrä niin sanotusti sulkeutuu palatessamme takaisin maan pinnalle. Maan päältä kurkoitamme katsetta kohti taivasta, mutta kun löydämme itsemme vuoren korkeimmalta kohdalta, näemme kaiken alle jäävät olevan elämän ja polkumme perusta.

Trigrammi esittää maan murtuvaa ja kaksipuoleista liikesarjaa. Maailma ei ole täysin jin eikä jang, vaan kaikella valolla on myös pimeä puolensa.  Liikesarja tehdään varmoin askelin nähden silti ympärillä olevat pimeät puolet, joihin olemme valmistautuneet koko matkamme ajan.

EMMAN POHDINTAA

Kahdeksannessa liikesarjassa olemme päätyneet matkamme loppuun taegeuk liikesarjoissa kohti oppilaan arvoamme. Tässä vaiheessa harjoittelijan tulisi silti ymmärtää, että ympyrä vie takaisin alkuun, joten olemme jälleen polkumme alkupäässä. Tämä on viimeisen poomsaen fyysinen ja henkinen ydin. Kaikki jo opittu tulee ottaa jatkuvalle taekwondopolulle kuin uutena asiana, silti muistaen linkittää vanhat tekniikat uusiin. Olemme mielen mestareita, mutta emme koskaan valmiita.

Maan tavoin tämä liikesarja kantaa kaikkia elementtejä eli kaikki liikkeet ovat  jo matkan varrella opittua taekwondon perustekniikkaa. Tämä liikesarja valmistelee samalla kohti mustaa vyötä tuoden uusia mausteita tekniikoillaan. Kuten maa antaa alun kaikelle uudelle.

Mitä pidemmälle liikesarjoissa pääsemme, sitä herkemmin alkutaipaileen osuudet unohtuvat. On helppo nostaa itsensä jalustalle, kun suuri tekniikkamäärä on hallussa. Jo aiemmin mainittuna harrastajan tulee muistaa vanhatkin opit ja hyödyntää kaikkea tasapainoisesti matkallaan. Vaatimattomuus on yksi taekwondon perusarvoja ja se pätee myös liikesarjoissa. Mitä pidemmällä olemme ja enemmän osaamme, mielen tulee osata laskeutua myös vasta-alkajan tasolle.

Tekniikka

Liikesarja haastaa toistuvuudellaan ja asymmetriallaan. Sarjassa tulee paljon toistonomaisia osioita, mutta pienillä liikkeillä ne poikkeavat toisistaan. Kaikki ei ole niin mustavalkoista tässä maailmassa. Esimerkiksi kahden käden torjunnat keskioksissa ovat kaikki kolme melkein samanlaisia, mutta jokainen on oma tekniikkansa. Samoin suorien oksien hyppypotkut ovat erilaiset, vaikka niitä ympäröikin samat käsitekniikat ja seisonnat. Kahdeksannessa liikesarjassa käytetään hyvinkin monta opittua tekniikkaa muistuttamaan, että jokainen poomsae on saman arvoinen.

Maa ja taivas kuvastavat vastakohtia myös liikesarjoissa. Tuplapotkuissa asetelma tulee parhaiten esille. Jokainen liike Pal Jangissa tulee tehtä järkähtämättömällä energialla jopa kummankin jalan noustessa ylös maasta. Hallittu laskeutuminen jysäyttää maan hereille. Pal Jangissa näkyy myös symmetria muiden liikesarjojen tavoin, mutta ottaen jokaiseen sivuttaiseen oksaan vain yhden askeleen.

Vuoritorjunta on selkeästi mustaan vyöhön ja Keumgang poomsaeen valmistava. Puolittainen kahden eri korkeuden torjunta ottaa huomioon ympärillä olevat vaarat. Keumgangissa vuoritorjunta tulee samalle korkeudelle, mutta myös torjuen kahdesta eri suunnasta tulevaa iskua. "Keumgang" tarkoittaa kovaa timanttia. "Gon" eli maa voi muovautua kovaksi, kivikovaksi, jopa timantiksi. Olemme matkalla oppilaan arvoon ja kovetamme mieltämme ja ulkokuortamme, jotta sen sisällä oleva mielen tyyneys voi levätä rauhassa.

Liikesarjassa liikutaan usemapaan otteeseen taaksepäin, joko tuoden potkaiseva jalka taakse, lyhentäen askelta tai pakittaen tekniikoiden välissä. Vuoritorjuntaan astuva ap koa seogi asettuu paikalleen selkä menosuuntaan päin. Vaikka kuljemmekin aina eteenpäin poluillamme, välillä pitää mennä taaksepäin ja muistaa jo opitut asiat kuin ne olisivat uusia.

Mikä on maa?

Kaikki makaa maan päällä, jopa meri ja vuoret. Maa muokkautuu moneen suuntaan, jotta meillä olisi kaikki tarvittava maapallolla; vesi, vuoret suojana, kasvualustat kasveille ja puille, tulivuoret ja kalliot.  Maa pitää sisällään mineraaleja, ravintoa, vettä sekä aineisosia, jotka auttavat muokkaamaan maanpäällä olevaa kaikkien tarpeeseen sopivaksi. Vain taivas on ollut ennen maata, mutta kaikki muu maan päällä oleva elementti on tullut vasta myöhemmin.

Sana "maa" on hyvin monimuotoinen eikä niin yksinkertainen selittää. Maa (earth) kuvastaa maapalloamme, joka koostuu sulastaytimestä ja kiinteästä kuoresta. Maa (ground) on taas elementti, jonka on jalkojemme alla. Käsitelläksemme maata elementtinä, se on kylmä ja kova. Miten maasta sitten kaikki saa alkunsa? Siihen auttaa muut luonnonvoimat ja elementit. Kaikki maan päällä oleva on symbioosissa keskenään. Vuoret antavat tuulelta suojaa, tuli lämmittää, vesi viilentää ja kastelee, maa pitää kaiken sylissään ja tarjoaa kasvualustan kaikelle.

"Maasta sinä olet tullut, maaksi pitää sinun jälleen tuleman" kuuluu raamatullinen lainaus vainajan siunaustilaisuudessa. Kristinuskossa väitetään ihmisen tulleen maasta. Vaikka tämä ei pätisi muissa uskonnoissa, opetuksena se toimii filosofiassa: elämän kiertokulussa. Jossain vaiheessa palaamme aina alkupisteeseen, vaikka pääsisimme kuinka kauksi ja saavuttaisi mitä tahansa.