Kuva: Krista Mäkinen

Treenit kesätauolla?

– Katso tästä verkkovinkit omatoimiseen harjoitteluun

Teksti: Matti Huuskonen
Julkaistu 30.6.2021

Ovatko seuran harjoitukset vielä korona- tai jo kesätauolla? Ei hätää! Taekwondo-lehti kysyi kolmelta kokeneelta ohjaajalta verkkovinkit itsenäiseen harjoitteluun. Ekstrana on vihje myös toimitukselta.

Krista Mäkisen vinkit

Krista Mäkinen, 6. dan, Budokwai & Liedon ja Auran Taekwondo, on liikesarjamaajoukkueen entinen jäsen ja muun muassa ohjannut liiton valmennuskeskuksessa.

”Kaksi suosikkiani oheisharjoitteluun ovat norjalaisten Olympiatoppen sekä UKK-instituutin Terve Urheilija -ohjelman Youtube-kanava. Molemmat ovat jo klassikoita, mutta miksi hylätä toimivaa! Suoritteet on videoilta helppo omaksua, ja niistä voi napsia haluamiaan osia lukemattomiin tarkoituksiin. Ne toimivat niin huippu-urheilijoilla kuin lasten temppuradallakin, ja tietenkin lajista riippumatta.”

Krista Mäkinen toi Suomelle ensimmäisen liikesarjojen EM-mitalin vuonna 2005. Mitalin väri oli hopeinen. Kuva: Mauri Helle

”Olympiatoppenin "Basistrening" tarjoaa yli 500 videoklippiä kehonhallintaan, voimaan, koordinaatioon ja liikkuvuuteen. Videot on jaoteltu kehonosan tai välineen mukaan, ja ne on kätevästi listattu. Kuvitetut ohjeet saa myös ladattua pdf:nä. Kielenä on norja, mutta se tuskin muodostuu esteeksi”, Mäkinen avaa valintaansa.

”Terve Urheilija -ohjelman Youtube-kanavan soittolistalla on ehkä aavistuksen liikkuvaisempaa ohjelmistoa. Suoraan ruudulta voi seurata ohjelmia muun muassa lämmittelyyn, liikkuvuusharjoitteisiin, keskivartalonhallintaan, kuminauhaharjoitteisiin, kuntopalloharjoitteisiin, aitakävelyyn sekä parin kanssa tehtäviin liikehallintatreeneihin. Lisäksi kanavalta löytyy valmiita paketteja vaikkapa aivojumppaan, ravitsemukseen ja psyykkiseen valmennukseen”, jatkaa Mäkinen.

Johanna Nukarin vinkit

Johanna Nukari, 5. dan, Espoo Hwarang Team, on Suomen menestyneimpiä liikesarjakilpailijoita ja moninkertainen arvokisamitalisti.

”Koronakevään innoittamana Taekwondo Europe lanseerasi nimekkäiden ohjaajien kansainvälisen treenikimaran, jossa on tarjolla niin ottelu- kuin liikesarjaharjoitteitakin. Liikesarjapuolelta esimerkiksi U30 naisten maailmanmestari Elif Yilmaz opettaa monipuolisia potkuja tukevia kuminauhaharjoitteita ja moninkertainen EM-1 Joël van der Weide tarjoilee mukavaa perustreeniä potkuihin ja käsitekniikoihin.”

Turkin EM-kilpailuissa 2019 Johanna Nukarin potkut siivittivät hänet jaetulle viidennelle sijalle yksilöissä. EM-pronssia tuli yli 30-vuotiaiden ryhmäsarjasta. Kuva: Turkish Taekwondo Federation

”Ottelutreenejä en testannut, mutta kovalta näytti meno niissäkin!” toteaa Nukari.

”Bonuksena näkee kansainvälisten huippujen kotioloja ja lisähöysteenä videoissa on myös rentoa jutustelua ja kilpailijoiden kertomuksia omista treenitottumuksistaan”, hän vielä paljastaa.

Timo Uusaron vinkit

Timo Uusaro, 4. dan, on Varkauden Taekwondon puheenjohtaja. Hän ohjaa harjoituksia laidasta laitaan. Uusaro on kehittänyt seuraan Softi-harjoitusmuodon, jonka pääpaino on liikkuvuudessa ilman ottelun ja kamppailun kontakteja.

”Varkauden Taekwondo kuuluu monen muun suomalaisseuran tavoin Sim Uu -perheeseen, jonka pääopettaja on tanskalainen mestari Ko Tai-Jeong, 9. dan. Mestari Kon venyttelyvideo sopii kaikenikäisille edistämään kehon hyvinvointia, liikkuvuutta, venyvyyttä sekä toimintakykyä.”

Timo Uusaro opettaa taekwondossa eritoten perustekniikkaa, liikesarjoja ja kamppailua. Kuva: Timo Uusaro

”Kukkiwon on uusinut vähän aikaa sitten liikesarjojen opetusvideonsa. Ne on tehty erittäin tarkasti ja palasteltu yksityiskohtaisesti. Niistä on hyötyä sekä omaan treenaamiseen että liikesarjojen opettamiseen”, perustelee Uusaro.

Taekwondo-lehden vinkki

Taekwondo-lehden vinkin antaa Matti Huuskonen, 2. dan, Espoo Hwarang Team. Hän on kilpaillut liikesarjoissa Suomen väreissä vuodesta 2015.

Taiwanin liikesarjojen MM-kilpailuissa Matti Huuskonen edusti alle 60-vuotiaissa miehissä. Kuva: Ville Lehtinen

”Tanskalaisten taekwondosisarusten Edina ja Lisa Lentsin videojoulukalenterissa ohjaavat harjoituksia maailmanluokan liikesarjakilpailijat. Noin puolentoista tunnin treenejä on 25, yksi myös joulupäivälle. Aiheet vaihtelevat perus- ja potkutekniikasta freestylen vaatimaan akrobatiaan. Suomalaisväriä kalenteriin tuo Christian Kamphuis, joka neuvoo jalasta pitäen, miten tehdään koukkupotku. Kalenterin motoksi sopii meksikolaisen vilkkusilmän ja freestylehyrrän Bryan Herrera Chanonan ”If I can, you can!” vaikka se ei välttämättä pidäkään kirjaimellisesti paikkaansa.”