Harrastajille

Suomen Taekwondoliitossa on 69 jäsenseuraa, jotka keskittyvät Keski- ja Etelä-Suomeen. Pohjoisin jäsenseura on Iisalmen Taekwondo. Seurat ja paikkakunnat, joissa ne toimivat löytyvät täältä. Jäsenseurojen järjestämät alkeiskurssit löytyvät täältä.

Lisätietoa taekwondosta lajina löydät täältä.

Yleisesti taekwondon harrastaminen aloitetaan seuroissa joko perus- tai alkeiskurssin kautta. Joissain seuroissa harrastamisen voi aloittaa milloin vain, joissain kursseja järjestetään kerran tai kahdesti vuodessa. Tarkista oman paikkakuntasi seuran nettisivuilta, miten heillä toimitaan.

Seuroissa on erilaisia harrastusryhmiä. Perinteisesti kaikki harrastajat ovat olleet samoissa ryhmissä, mutta nykyään useimmista seuroista löytyy omat ryhmät esim. lapsille, nuorille, aikuisille ja kilpailuryhmille seuran koosta riippuen.

Tähtiseurat ovat lasten ja nuorten toiminnan ja/tai aikuisten harrastetoiminnan laatuseuroja, joissa toiminnan laatu on tarkastettu Olympiakomitean ja sen jäsenjärjestöjen yhteisten laatutekijöiden mukaisesti. Taekwondoliitossa on kahdeksan lasten ja nuorten toiminnan laatuseuraa, sekä neljä aikuisten harrastustoiminnan laatuseuraa. Lue lisää täältä.

Taekwondoliitto järjestää harrastevaliokunnan toimesta harrastajille suunnattuja tapahtumia useita vuodessa. Tällaisia on mm. harrasteleirit, joista lisätietoa löytyy tapahtumakalenterista. Liiton tapahtumiin osallistuvilla tulee olla taekwondolisenssi

Taekwondossa kilpaillaan maailmalla kahdessa eri kilpailumuodossa, ottelussa ja liikesarjoissa. Lisäksi Suomessa on mahdollisuus kilpailla murskauksessa. Taekwondo-ottelu on myös olympialaji ja siinä kilpaillaan olympialaisten lisäksi SM-, PM-, EM- ja MM-tasolla. Liikesarjoissa kilpaillaan SM-, PM-, EM- ja MM-tasolla. Murskauskilpailut ottavat meillä Suomessa vasta ensi askeliaan. Eri kilpailumuotoihin on mahdollista tutustua matalan kynnyksen kisoissa, ns. salikisoissa. Salikisoja löytyy myös tapahtumakalenterista, sekä seurojen omilta sivuilta. Kaikkien kilpailumuotojen sääntöihin voit tutustua täällä.