Jung Hyun Cho hyväntuulisena ensikäynnillään Kamppailutoimistossa juuri Suomeen saapumisensa jälkeen lokakuussa 2019. Kuva: Tatu Iivanainen

Mestari Jung Hyun Cho odottaa Suomeen pääsyä

Teksti: Sirpa Huuskonen
Julkaistu 27.1.2021

Jung Hyun Chon, 8. dan, työ Kukkiwonin Dispatch Masterina eli vapaasti suomennettuna taekwondolähettiläänä näyttää kuljettavan häntä pallonpuoliskolta toiselle. Vuosina 2003–2019 hän toimi Dispatch Masterina Etelä-Afrikassa. Nyt hän odottaa kotimaassaan Etelä-Koreassa oleskelulupaa, jotta pääsee aloittamaan samassa tehtävässä Suomessa.

Matkaa linnuntietä Etelä-Afrikasta Suomeen on yli 10 000 kilometriä. Miten Cho kiinnostui juuri Suomesta?

”Suomi sijaitsee Pohjois-Euroopassa, ja sen koulutusaste on korkea maailman mitassa. Se oli maa, jossa halusin vierailla”, Cho kertoo sähköpostitse. Hän ei tiennyt maasta muuten paljoakaan: ”Tiesin, että Suomi on kuuluisa ksylitolista ja saunasta. Ja siellä on Joulupukin pajakylä ja revontulet.”

Chon kertoma sopii yhteen sen kanssa, mitä Etelä-Koreassa muutenkin Suomesta ajatellaan. Ulkoministeriön ja Suomen ulkomaanedustustojen tuottamalla Suomi ulkomailla -verkkosivustoilla lukee: ”Suomen maakuva Etelä-Koreassa on ainutlaatuisen myönteinen, mikä pohjautuu muun muassa koulutus- ja innovaatiojärjestelmän arvostukseen ja pohjoismaisen elämäntyylin ihannointiin.”

Oleskeluluvan odottelua Etelä-Koreassa

Mestari Jung Hyun Cho vieraili Kukkiwonin lähettämänä Dispatch Masterina Suomessa ensimmäistä kertaa loka-joulukuussa 2019. Etelä-Korean kansalaisena Cho sai oleskella Suomessa viisumivapaasti 90 päivää ja työskennellä valmentajana. Tuon kolmen kuukauden aikana hän ennätti tutustua maamme taekwondotoimintaan ja muun muassa ohjata Powerday – 40-vuotisjuhlaleirillä Vantaalla, Dan-seminaarissa Tampereella ja valmennuskeskuksessa Turussa.

Loppuvuoden 2019 vierailunsa aikana Jung Hyun Cho ennätti ohjasi lasten omat harjoitukset Taekwondo 40 vuotta Suomessa -juhlaleirillä Vantaalla. Kuva: Tatu Iivanainen

Vuodenvaihteessa 2019–2020 Cho palasi väliaikaisesti Etelä-Koreaan. Nyt vireillä on oleskelulupa, joka mahdollistaa pitempiaikaisen työskentelyn taekwondolähettiläänä Suomessa. Asiaa mutkistaa se, että Chon työnantaja ei ole Suomessa, vaan Kukkiwon Etelä-Koreassa. Työperusteisen oleskeluluvan käsittely olisi ollut nopeampaa kuin hakeminen muulla perusteella.

Oleskeluluvan käsittelyaikana hakija ei saa tehdä Suomessa töitä, eikä maasta poistuessaan todennäköisesti pääsisi palaamaan ennen kuin oleskelulupa on käsitelty. Cho jätti oleskelulupansa Suomen Etelä-Korean suurlähetystöön Soulissa. Näin hän voi olla lupaa odotellessa perheensä luona, sillä oleskeluluvan saaminen voi kestää kuukausia. Cho tulee Suomeen ensin yksin, vaimo ja 5-vuotias poika seuraavat perässä. Chon lähipiiriin kuuluvat myös äiti, sisko ja nuorempi veli. Isä kuoli kaksi vuotta sitten.

Oleskelulupapäätöstä odotellessaan Cho ei ole unohtanut Suomea. Hänen taekwondo-opetukseensa on voinut osallistua etäyhteyksien kautta syksyllä 2020. Zoom-videoneuvottelusovelluksella pidettyjen ilmaisten harjoitusten aiheina ovat olleet muun muassa perustekniikka ja sen voimantuotto sekä epätavallisemmat käsitekniikat. Lisäksi Suomen Dispatch Master Cho on yksi Kukkiwonin kotiharjoitteluvideoiden opettajista.

Tuleva muutto Suomeen on vienyt Chon myös kieliopintojen pariin: ”Opiskelen suomen kieltä neljästä kirjasta.” Suomen kielen taito helpottaakin tulevia opetusjärjestelyjä, jos tulkkausta ei enää tarvitse esimerkiksi lapsille suunnatuissa harjoituksissa.

Taekwondolähettiläs Jung Hyun Cho matkaa Suomeen, kun saa oleskeluluvan. Myöhemmin saapuvat vaimo Sun Mi Jin ja poika Won Jin Cho. Kuva: Jung Hyun Chon kotiarkisto

Taekwondolähettilään tehtäväkuva sovitetaan kohdemaan mukaan

Kukkiwonin Dispatch Mastereita on tällä hetkellä 42 maassa. Siihen nähden, että taekwondon harrastajia arvioidaan olevan yli 80 miljoonaa yli 200 maassa, taekwondolähettiläiden määrä on maltillinen. Kukkiwon haluaisikin lisätä taekwondolähettiläiden määrää jatkossa. Rahoitus Dispatch Master -ohjelmalle tulee Etelä-Korean kulttuuri-, urheilu- ja turismiministeriöltä.

Taekwondolähettiläiden tarkoituksena on esitellä taekwondoa ja Etelä-Korean kulttuuria sekä edistää Etelä-Korean ja sijoitusmaan ystävällisiä välejä. Taekwondolähettilään tehtävänkuva on kokonaisvaltainen, ei yhden asian eteenpäin viemistä. Se vertautuu jopa diplomatiaan. Suomen Dispatch Master -tehtävän perustamisesta olivatkin neuvottelemassa Kukkiwonin edustuksen ja Suomen Taekwondoliiton johdon lisäksi Etelä-Korean suurlähetystö.

Taekwondon edistäminen voi tarkoittaa monenlaisia asioita. Suomessa Chon tarkoitus on nostaa urheilijoiden valmiuksia, tukea yleisesti taekwondoyhteisöä, lisätä yleisön tietoisuutta taekwondosta sekä lisätä lajin näkyvyyttä. Jos suurmestari Dae Jin Hwangin, 9. dan, tehtävä oli1970-luvun lopulla taekwondon tuonti Suomeen, niin mestari Jung Hyun Chon tehtävänä voi nähdä taekwondon roolin vahvistamisen Suomessa.

Cho tulee toimimaan myös yhteistyössä Suomen Taekwondoliiton, Kukkiwonin ja eri tahojen kanssa edistäen liikuntaa ja taekwondoa. Kohdetahoina voisivat olla esimerkiksi perus-, korkea- ja ammattikoulut tai vaikkapa poliisikoulut. ”Haluaisin edistää taekwondon viemistä kouluihin ja opettaa koulujen oppilaita.”

Dispatch Master Jung Hyun Cho piti suomalaisille taekwondon harrastajille kotiharjoituksia syksyllä 2020. Kuva: Jung Hyun Chon kotiarkisto

”On kuitenkin vielä auki, millaisia tehtäviä tarkalleen minulla on sen lisäksi, että valmennan urheilijoita ja opetan Taekwondoliiton leireillä ja seminaareissa”, Cho kertoo. Suunnitelmasta kehittää liittojohtoista päivittäisotteluvalmennusta pääkaupunkiseudulla kerrottiin liiton uutisessa 17. tammikuun 2020. Toiminta ei tule kilpailemaan seurojen eikä Turussa sijaitsevan Valmennuskeskuksen kanssa, vaan tarkoituksena on järjestää yhä useammalle huipulle tähtäävälle taekwondokilpailijalle mahdollisuus riittäviin harjoitusmääriin.

Aiemmassa yli 16 vuoden pestissään taekwondolähettiläänä Etelä-Afrikassa Cho taipui moneksi. Hän toimi muun muassa Etelä-Afrikan maajoukkuevalmentajana luotsaten joukkuetta Ateenan vuoden 2004 olympialaisiin sekä MM-kilpailuihin vuosina 2003–2016. Esimerkiksi Ateenassa eteläafrikkalainen Duncan Mahlangu otteli sarjassa miehet alle 68 kiloa. Afrikan kisoihin ja Universiadeihin Cho on valmentanut joukkueen monta kertaa. Lisäksi hän on opettanut Etelä-Afrikan puolustusvoimissa ja valmentanut myös kansainvälisissä sotilaskisoissa.

Ennen Chota taekwondoa ja Etelä-Koreaa ei tunnettu paljon Etelä-Afrikassa. Sydneyn ja Ateenan olympialaiset saivat kuitenkin aikaan taekwondovillityksen. Harrastusaallon saavutukseksi voi kisamenestyksen lisäksi mainita koulujen taekwondoluokkien perustamisen. Taekwondotunnit alkavat aina koulupäivän jälkeen.

Taitoja ja taktiikoita voittamiseen

Chon perusta urheilun ja taekwondon edistämiselle on kunnossa. Cho on opiskellut Hanyangin yliopistossa liikuntaa ja taekwondoa. Opintoja ovat syventäneet muun muassa Etelä-Korean kulttuuri- ja urheiluministeriön, Kukkiwonin ja World Taekwondon ohjaaja-, valmentaja- sekä ottelu- ja liikesarjatuomarikoulutukset.

Nyt, 49-vuotiaana, Cho tunnustautuu ottelun ammattivalmentajaksi. Taekwondourallaan Cho on myös itse kilpaillut ja voittanut useita maansa kansallisia ja alueellisia ottelukilpailuja. Taekwondomestarilta sujuu niin liikesarjojen, perustekniikan kuin itsepuolustuksenkin opetus.

Dispatch Masterit harjoittelevat myös itse. Kukkiwon järjestää harjoituksia Etelä-Koreassa oleville ja kutsuu maailmalla olevia koulutuksiin aika ajoin. Kuva: Jung Hyun Chon kotiarkisto

Cho näkee eron harrastajien ja kilpailijoiden taitojen kehittämisessä. ”Harrastajien tekniset taidot kehittyvät, kun opetus keskittyy perustaitojen opettamiseen. Urheilijat puolestaan osallistuvat moniin kilpailuihin ja heidän odotetaan kehittävän taitojaan käytännön harjoitteilla ja vahvojen joukkueiden yhteisharjoittelulla”, hän pohtii.

”Räätälöin taekwondo-ohjeita myös harrastajille. Urheilijoille kohdennettu opetus antaa heille taitoja ja taktiikoita kilpailun voittamiseen”, Cho jatkaa. ”Ottelijat tarvitsevat paljon tukea.”

Suomen taekwondolähettilään pestiin liittyen Cholla on tulevaisuuden visioita. ”Haluan myötävaikuttaa taekwondon ja urheilun kehittämiseen Suomessa. Ensiksi haluan tuottaa olympiamitalisteja. Erilaisia aktiviteetteja levittämällä haluaisin tehdä taekwondon suosituksi urheilulajiksi Suomen lapsille ja nuorille. Samalla taekwondo pitäisi oikealla polulla ja sillä olisi kasvatusmerkitystä.”

Koronaviruspandemia on mutkistanut monia asioita viime keväästä alkaen. Cho pohtii tilannetta: ”Mielestäni kaikilla urheilulajeilla on ollut hankalaa. Jotta pääsemme tästä yli, meidän täytyy löytää uusia tapoja harjoitella ja pitää harrastajat aktiivisina.” Esimerkkinä hän mainitsee kotiharjoittelun.

Vaellus, kokkaus – ja saunominen

Cho kertoo, että intohimo, kommunikointi ja huomioiminen ovat tärkeitä asioita hänen työssään ja elämässään. Näiden sanojen hän kertoo myös kuvaavan häntä.

Opettajana hän sanoo aina opettavansa oppijan näkökulmasta.

Taekwondon Cho aloitti 7-vuotiaana. Taekwondolähettilään ura on tuonut hänelle monenlaista mielihyvää. Sellaiseksi hän mainitsee valmentamansa eteläafrikkalaisen urheilijan pääsemisen olympialaisiin. Etelä-Afrikan köyhissä oloissa urheilijoiden iso unelma on osallistua olympialaisiin. ”Tein heidän unelmastaan totta.” Cho kertoo myös, että on erittäin palkitsevaa tehdä taekwondotyötä ja valmentaa erilaisissa maissa ja erilaisten ihmisten kanssa.

Jung Hyun Cho aloitti taekwondon 7-vuotiaana. Lajin parissa hän on viihtynyt jo yli 40 vuotta. Kuva: Jung Hyun Chon kotiarkisto

Chon elämä ei ole kuitenkaan vain taekwondoa. Hän mainitsee harrastuksikseen vaelluksen ja ruoanlaiton. Suomessa lista voi vielä pidentyä – jos ei varsinaisella harrastuksella niin ainakin ajanvietolla. ”Pidän myös saunasta, joten haluan käydä paljon saunassa”, hän paljastaa.

Kunhan taekwondolähettiläämme oleskelulupa Suomeen järjestyy, hän aikoo muuttaa lähelle pääasiallista työskentelyaluettaan. Nykysuunnitelmien valossa se tarkoittaa asettumista pääkaupunkiseudulle. Mutta Dispatch Master Jung Hyun Chon tehtävät kuljettavat häntä varmasti myös ympäri Suomea. Toivotetaan tervetulleeksi ikioma taekwondolähettiläämme!

Mestari Jung Hyun Cho, 8. dan. Kuva: Jung Hyun Chon kotiarkisto