Taekwondo jalkapallon oheislajina

Monet taekwondoseurat tekevät yhteistyötä muiden lajien kanssa. Yksi hedelmällisimmistä yhteistyön muodoista on ohjaajien ja valmentajien osaamisen jakaminen, sillä siitä hyötyvät niin harjoittelijat kuin ohjaajat ja valmentajatkin. Harjoittelun monipuolisuus kasvaa, kun mukaan tuodaan erilaisia ja uusia harjoitteita.

Taekwondo jalkapallon oheislajina-oppaan kansikuva.

Tämän oppaan tarkoituksena on tuoda monipuolisuutta noin 10 – 12-vuotiaiden jalkapalloilevien tyttöjen ja poikien potkuharjoitteluun. Taekwondoharjoitteiden tavoitteena on kehittää yleisesti jalan hallintaa ja mahdollistaa näin monipuoliset ja luovat ratkaisut pelissä. Vaikka taekwondo on hyvä oheislaji moneen joukkuelajiin, varsinkin jalkapallon kohdalla vaikutus on kiistaton. Siitä hyvänä esimerkkinä on kaikkien tuntema Zlatan Ibrahimoviz, jonka sykähdyttävät maalit ovat taekwondoharrastuksen peruja.

Tässä oppaassa on esitetty kymmenen harjoituskerran kokonaisuus, joka on todettu toimivaksi useamman juniorijalkapallojoukkueen oheislajivalmennuksessa. Jokainen harjoitus muodostuu lämmittelystä, harjoitteista ja jäähdyttelystä. Kunkin harjoituksen kohdalla on kerrottu harjoituksen tavoite, lajitekniikat ja fyysiset ominaisuudet, joita harjoitus kehittää. Kirjallisen materiaalin tueksi jokaisesta harjoitteesta on videoklippi.

Opas on kaikille vapaassa käytössä ja toivomme, että se auttaa seuroja kehittämään yhteistyötään paikallisesti.

Toivomme myös, että oppaan käyttämisen jälkeen/aikana saisimme palautetta oppaasta sen kehittämiseksi. Kiinnostavaa on myös se, minkälainen määrä jalkapallon harrastajia saadaan tutustutettua taekwondoon. Täytäthän siis alla olevan palautelomakkeen ohjattuasi näitä harjoituksia!

Opas on tehty liikunnanohjaaja AMK-opiskelijoiden Roosa Närhen, Sampo Hulkkosen ja Tiiu Tuomen yhteistyönä Haaga-Heliassa. Videoiden kuvaajana toimi Jyrki Jalonen.