Kamppailulajien yhteiset ohjeet seuraharjoitteluun 26.8.2021 alkaen

26.8.2021

Tämä on liiton suositus. Vastuu harjoitustoiminnasta on seuralla. Noudata oman sairaanhoitopiirisi ja kuntasi ohjeita ja suosituksia. Toimitaan vastuullisesti ja pidetään tauti kurissa.

• Mikäli alueella seuraharjoittelun toteuttaminen on mahdollista, noudata seuraavia ohjeita:
  • Harjoituksiin tulo on ehdottomasti kielletty, jos itsellä on pieniäkään oireita tai syytä epäillä COVID-19-tartuntaa, esimerkiksi lähipiirissä odotellaan testitulosta.
  • Mitä pienempänä harjoitusryhmät pidetään, sitä parempi.
  • Koronavilkku-sovelluksen käyttö on erittäin suositeltavaa.
  • Kädet on pestävä huolellisesti saippualla ja lämpimällä vedellä ennen ja jälkeen harjoituksen. Harjoituspaikassa on oltava saatavilla käsidesiä.
  • Aivastetaan ja yskitään omaan hihaan.
  • Kasvomaskin käyttö on suositeltavaa aina, kun se on mahdollista.
  • Harjoitustilassa ovat vain harjoitukseen osallistuvat henkilöt. Katsojat, vanhemmat yms. odottavat harjoitustilan ulkopuolella.
  • Sisäharjoittelutiloja on siivottava tehostetusti.
  • Oheisharjoittelussa suositaan ulkoharjoittelua.
  • Sisällä harjoitellessa lyhennetään salissa vietettyä yhteistä aikaa mahdollisuuksien mukaan.
  • Pyritään pitämään vähintään 1-2 metrin välimatka harjoittelijoiden välillä.
  • Suositaan sellaisia harjoitteita, joissa ei tarvita lähikontaktia.
  • Jos harjoituksissa on lähikontaktiharjoitteita, tehdään ne mahdollisuuksien mukaan vakioparin kanssa.
  • Mahdollisuuksien mukaan järjestetään harjoitukset vakioryhmille.
  • Jos käytetään seuran yhteisiä harjoitusvälineitä, sama henkilö käyttää samaa välinettä koko harjoituksen ajan. Harjoituksen jälkeen harjoitusvälineet desinfioidaan.
  • Omia harjoitusvälineitä ja etenkään juomapulloa ei lainata muille.
  • Turhia huutamisia ja tuuletuksia (yläfemmat) vältetään.
  • Harjoituksiin (saliin) saavutaan juuri ennen harjoituksen alkua ja lähdetään välittömästi harjoituksen päätyttyä.
  • Vaatteet vaihdetaan kotona, jos mahdollista, eikä käytetä harjoituspaikan pukuhuoneita.
  • Jos harjoitusryhmän jäsenellä todetaan koronatartunta tai sitä on syytä epäillä, on noudatettava viranomaisten ohjeita ryhmän jäsenten karanteenin asettamisesta. Ohjeet löytyvät Olympiakomitean ohjeesta (ks. alla).
  • Harjoitusten järjestäjän on pidettävä kirjaa harjoituksiin osallistuneista mahdollisten tartuntaketjujen jäljittämiseksi.

Ohjeistusta ovat olleet tekemässä Suomen Aikidoliitto, Suomen Karateliitto, Suomen Miekkailu- ja 5-otteluliitto, Suomen Nyrkkeilyliitto, Suomen Painonnostoliitto ja Suomen Taekwondoliitto. Torstaina 26.8.2021 järjestetyssä liittojen kokouksessa todettiin, ettei edellisiin ohjeisiin ole tarpeen tehdä muutoksia.

Nämä ohjeet on laadittu täydentämään Suomen Olympiakomitean suosituksia: https://www.olympiakomitea.fi/2021/03/05/ajankohtaista-tietoa-koronavirustilanteen-vaikutuksesta-urheiluun/