Liikesarjojen kilpailusarjoihin muutoksia

10.2.2023

Suomessa käytettäviä liikesarjojen kilpailusääntöjä on päivitetty. Uudet sarjat ovat voimassa vuoden 2023 alusta alkaen. Muutosten taustalla ovat kasvaneet kilpailijamäärät, syksyllä 2022 toteutetusta kokeilusta saatu positiivinen palaute ja linjausten yhtenäistäminen ottelulinjausten kanssa.

Muutokset ovat seuraavat:

• Ranking-sarjoissa yli 40-vuotiaiden sarjan korvaavat alle 50-vuotiaiden ja yli 50-vuotiaiden sarjat, joiden liikesarjavalikot vastaavat WT:n sääntöjen mukaisia valikoita.
  • Ranking-sarjoissa kilpailukierrosten koot ovat jatkossa WT:n sääntöjen mukaiset, jolloin finaalissa on 8 kilpailijaa, kilpailu alkaa semifinaalikierrokselta, jos kilpailijoita on 9-19, ja alkukierrokselta, jos kilpailijoita on 20 tai enemmän.
  • SM-kilpailuihin voi osallistua ilman, että menettää osallistumisoikeuden harrastaja- ja ilves-sarjoihin.

Ajantasaiset kilpailisäännöt ovat aina saatavilla liiton sivujen Materiaaleissa.

Huom! Tiedostosta korjattu kirjoitusvirhe 13.2.2023: Myös semifinaalin jälkeen finaalikierros käydään kahdeksalla kilpailijalla.

Kansainvälisissä kilpailuissa yli 50-vuotiaiden sarjoissa sekä miehet että naiset käyttävät kuvan mukaista liikesarja-asua, jossa on keltainen takki ja tummansiniset housut. Suomen kilpailuissa on sallittua käyttää myös nuorempien aikuisten liikesarja-asua tai "tavallista" dobokia. Kuva: Miika Järvinen