Muistokirjoitus: Reijo "Rekku" Pietilä

23.5.2024

Lohjalaisen taekwondon alkuaikojen pioneeri ja työmyyrä Reijo "Rekku" Pietilä menehtyi vapun jälkeen 2024 58-vuotiaana. Hän oli liiton toimistotyöntekijä vuosina 1992-1993 ja hallituksen jäsen 2002-2003.

Suomen Taekwondoliitto ottaa osaa omaisten suruun.

"Aloitimme Reijon kanssa taekwondon 5.2.1989, kun ensimmäinen alkeiskurssi Lohjalla alkoi. Ojamon koulun sali pullisteli uuden lajin aloittajista.

Seuran perustaja, Marcos Kuusjärvi, sai puhuttua ja innostettua meitä kaikkeen, ja jo alkuhetkistä alkaen olimme "täysillä" mukana. Niin apuvetäjinä kuin myös Seuran hallituksessakin.

Innostusta ja kaikkeen mukaan lähtemistä kuvannee seuraava esimerkki:
Menimme urheiluopistolle, ilmeisesti Pajulahti, maajoukkueen harjoitusleirille. Paikan päällä saimme tietää tehtävämme: ajanottaja, koutsi ja "pullopoika". Tottakai oli kiva katsella kovaa potkivia, MM-kisoihin valmistautuvia urheilijoita. Mukaan lähdettiin, kun Marcos pyysi.

Laji viehätti ja halusimme treenata vieläkin enemmän. Tätä varten varasimme silloin tällöin paikallisesta Kisakallion urheiluopistolta saleja, joissa treenattiin lisää. Otteluvarusteet piti hankkia! Vaan eipä meistä ollut maajoukkueeseen. Hauskaa oli silti ja välillä vielä hauskempaa.

Kouluttauduimme erilaisissa valmennus- ja koulutustilaisuuksissa, sekä laji- että yleisvalmennuksen osalta.

Myös joitakin opintomatkoja kävimme. Niistä voisi mainita lokakuussa 1998 tekemämme "opintomatka" Hollantiin, Eindhoveniin, EM-kisoihin, turisteina. Majoitukset, matkat ja Amsterdamin yöelämä olivat myös ihan kivat, lyhtyineen... Yhteisiä kilometrejä, kokemuksia ja matkoja tuli paljon.

Reijo oli luotettava ja jämpti. Valmentajana ja ohjaajana vaativa ja tasapuolisesti kaikkia kohteleva. Tämä päti myös harjoituskaverina ollessaan."

Reijon muistoa kunnioittaen,
Markku Vuorikoski
Reijo Böös

Reijo Pietilä (oik.) ja Markku Vuorikoski Opintomatkalla Eindhovenin EM-kilpailuissa vuonna 1998. Kuva: Marcos Kuusjärvi