Suomen Taekwondoliitto pettynyt World Taekwondon päätökseen neutraaleista urheilijoista

2.6.2023

Suomen Taekwondoliitto on pettynyt World Taekwondon päätökseen sallia venäläisten ja valkovenäläisten urheilijoiden osallistuminen ottelun aikuisten MM-kilpailuihin neutraaleina urheilijoina. Liitto on yhdessä Norjan Kamppailulajiliiton kanssa pyrkinyt vaikuttamaan World Taekwondoon, jotta näiden maiden urheilijoita ei päästettäisi mukaan MM-kilpailuihin lainkaan.

World Taekwondon hallituksen 3.4.2023 tekemän päätöksen mukaan yksittäiset urheilijat näistä maista pystyivät hakemaan neutraalin urheilijan statusta käymällä läpi kolmivaiheisen prosessin, jonka tarkoituksena oli Kansainvälisen Olympiakomitean linjausten mukaan varmistaa neutraalius. Ainakin kaksi venäläistä urheilijaa ei läpäissyt neutraaliusseulaa, eikä siten saanut osallistua Bakun MM-kilpailuihin.

Vaikka World Taekwondo salli neutraalien urheilijoiden osallistumisen Bakussa, Suomen Taekwondoliitto ei halunnut rajoittaa suomalaisten urheilijoiden osallistumista kilpailuihin, sillä MM-kilpailut ovat tärkeä paikka urheilijoille, jotka ovat harjoitelleet määrätietoisesti vuosia tavoitellakseen arvokilpailumitaleita. MM-kilpailut ovat myös tärkeä osa Pariisin olympialaisten karsintaturnausjoukkueen valintaprosessia, joten neutraalia urheilijaa vastaan ottelemisen kieltäminen olisi asettanut urheilijat hyvin eriarvoiseen asemaan joukkuevalinnan kannalta.

Suomen Taekwondoliitto on edelleen sitä mieltä, että venäläisten ja valkovenäläisten urheilijoiden ei tulisi saada osallistua kansainvälisiin taekwondokilpailuihin tai -tapahtumiin.