SM-viikolla 2022 Salossa beach taekwondo ja 27 muuta lajia

15.6.2021

Kuudetta kertaa järjestettävä urheilun monilajitapahtuma SM-viikko tuo kesällä 2022 Saloon lähes 30 eri urheilulajin huiput kisaamaan Suomen mestaruuksista.

Alkuperäisen aikataulun mukaan SM-viikko oli tarkoitus järjestää Salossa jo tänä kesänä, mutta toisin kävi.

– Oli tarkoituksenmukaista siirtää SM-viikko kesään 2022, koska tänä kesänä se olisi auttamatta jäänyt jalkapallon EM-kisojen ja Tokion olympialaisten puristukseen, kertoi Olympiakomitean toimitusjohtaja Mikko Salonen siirron taustoista.

Hyvää kannattaa odottaa, ja SM-viikon tapauksessa se todellakin pitää paikkaansa! Kesän 2022 tapahtuma on kerännyt ennätysmäärän osallistujia, kun peräti 24 lajiliittoa ja 28 lajia on määräaikaan mennessä ilmoittautunut mukaan.

Olen erittäin iloinen suuresta osallistujamäärästä. Osallistujaennätys kertoo pitkäjänteisestä yhdessä tehdystä työstä. SM-viikko on selvästi vakiinnuttanut asemansa suomalaisessa urheilumaailmassa, iloitsee SM-viikon vastaava tuottaja Päivi Harri.

Ensi kesänä kesä-heinäkuun vaihteessa, 30. kesäkuuta - 3. heinäkuuta 2022, Salossa kilpaillaan SM-mitaleista neljän päivän ajan maalla, vedessä ja ilmassa. Mukana ovat ainakin agility, biljardi, bridge, digitaalinen autourheilu, frisbeen pituusheitto, judo, kriketti, lacrosse, leuanveto, lippupallo, maastojousiammunta, maratonmelonta, otevoimailu, padel, parayleisurheilu, petanque, pienoisautoilu, practical-ammunta, speedgolf, sulkapallo, taekwondo, tankotanssi, ultrajuoksu, vahvin SM, valjakkoajo, moottoroitu varjoliito ja X-trial. Muutama laji vahvistuu vielä myöhemmin.

Taekwondon SM-lajina on ensimmäistä kertaa Suomeen rantautuva beach taekwondo, jossa kilpaillaan erilaisissa hyppypotkulajeissa ja liikesarjoissa.

- Jos määrä on huikea niin sitä on myös lajikirjo, joka tulee vielä tästäkin kasvamaan. Seuraavalla SM-viikolla on mukana mainio kattaus sekä kokeneita SM-viikon kävijöitä että SM-viikolle aivan uusia lajituttavuuksia. On suuri ilo tutustua näihin lajeihin ja lähteä tuomaan tätä kattausta katsojille sekä tv:n ääreen että tapahtumapaikoille, toteaa Päivi Harri.

Isäntäkaupunki Salossa ollaan tyytyväisiä SM-viikon lajikirjoon:

- Salolla on tarjota loistavat puitteet ja suorituspaikat SM-viikon lajeille. Meidän tavoitteenamme oli olla lajimäärältä suurin SM-viikko, ja siinä onnistuttiin, toteaa Saku Nikkanen Salon kaupungin liikuntatoimesta.

-Vaikka Salo juuri tällä hetkellä ehkä profiloituukin vahvaksi palloilukaupungiksi, sen erittäin monipuoliset urheiluolosuhteet luovat hyvän alustan SM-viikon tapaiselle monilajitapahtumalle. Ensimmäisen tapaaminen lajien ja järjestäjien kesken on jo järjestetty, ja järjestelyt etenevät hyvässä myötätuulessa, kiittelee Päivi Harri.

Suomen Olympiakomitean hallinnoimaa SM-viikkoa tehdään ja toteutetaan lajien ja lajiliittojen välisenä yhteistyönä. Tapahtuman käytännön toteutuksesta vastaa KOKO Tapahtuma Osuuskunta yhdessä Yle Urheilun ja Salon kaupungin kanssa. Salon SM-viikko on järjestyksessään kuudes ja se järjestetään 30.6 -3.7.2022.

Lisätietoja:
Taekwondo SM-viikolla: toiminnanjohtaja Tatu Iivanainen, tatu.iivanainen@taekwondo.fi, 0400 519 531
Koko SM-viikko: vastaava tuottaja Päivi Harri, paivi.harri@kokotapahtuma.fi, 045 264 2263
www.sm-viikko.fi