Suomen taekwondo-ottelijat lähdössä olympia- ja paralympiakarsintaan

4.5.2021

Lehdistötiedote, julkaisuvapaa

Kuukausi Euroopan mestaruukilpailuiden jälkeen Bulgarian pääkaupunki Sofia on jälleen taekwondokilpailuiden näyttämönä, kun tulevana viikonloppuna Euroopan olympia- ja paralympiakarsintaturnaukset toteutetaan tiukassa koronakuplassa Millenium Sofia Grand Hotelissa. Olympiapaikoista karsitaan perjantaina ja lauantain 7.-8.5., paralympiapaikoista sunnuntaina 9.5.

Paralympialaisissa taekwondo on nyt ensimmäistä kertaa mukana. Olympialaisissa taekwondo-ottelu on ollut jo vuodesta 2000 alkaen. Suomen urheilijat ovat ansainneet karsintaturnauksissa paikkansa kaikkiin paitsi Beijingin olympialaisiin vuonna 2008.

Olympialaisissa taekwondon neljään painoluokkaan miehillä ja naisilla pääsee 16 urheilijaa kuhunkin. Näistä paikoista viisi on jo jaettu olympiarankingin perusteella, yksi Grand Slam -sarjan perusteella, yksi on joko isäntämään tai "villi kortti" -paikka, loput jaetaan maanosakarsinnoissa. Euroopan karsinnasta vain kärkikaksikko saa paikat. Karsintaturnaukseen ei saa lähettää joukkuetta lainkaan, jos maalla on jo vähintään neljään painoluokkaan paikat. Näin Euroopan karsinnoista jäävät kokonaan pois Iso-Britannia, Venäjä ja Turkki.

Paralympialaisissa painoluokkia on kummallekin sukupuolella kolme, ja urheilijoita jokaisessa 12. Kuusi paikoista on jaettu paralympiarankingin perusteella, yksi on "villi kortti" -paikka ja loput kuusi jaetaan maanosakarsinnoissa, joista vain sarjan voittaja pääsee Tokioon.

Suomen joukkueen kokenein karsija on naisten alle 57-kiloisissa otteleva Suvi Mikkonen. 32-vuotias Mikkonen on ollut ammattiurheilija 14 vuoden ajan ja edustanut Suomea olympialaisissa jo kahdesti: Lontoossa hän ylis 5. sijalle, Riossa 9. sijalle. Tällä hetkellä sarjansa olympiarankingissa 32. sijaa hallussaan pitävä Hankuk Finlandin edustaja on urallaan saavuttanut EM-pronssia ja 5. sijan MM-kilpailuissa. Mikkonen asuu ja harjoittee Madridissa, Espanjassa valmentajansa Jesús Ramalin kanssa, joka on vienyt hänet kaksiin edellisinkiin olympialaisiin. Mikkosen ottelupäivä on lauantai.

Naisten alle 67-kiloisissa Suomen edustaja on 25-vuotias helsinkiläinen Jenna Partanen, jolla on kokemusta olympiakarsinnoista jo viiden vuoden takaa Rion olympialaisten alta. Lääketiedettä Helsingin yliopistossa opiskelevan Partasen parhaita saavutuksia 15-vuotisella taekwondouralla ovat alle 21-vuotiaiden EM-pronssi ja 5. sijat Universiadeista ja olympiapainoluokkien EM-kilpailuista. Tällä hetkellä hänen sijoituksensa olympiarankingissa on 114. Helsinkiläistä Taekwondourheilijat 2011 -seuraa edustavan Partasen mukaan karsintaan lähtee hänen henkilökohtainen valmentajansa Teemu Heino, joka on itse edustanut Suomea urheilijana Ateenan olympialaisissa. Partasen ottelupäivä on perjantai.

Nuorin suomalaisista karsintaan osallistujista on 20-vuotias turkulainen Niko Saarinen, joka nousi suomalaisten taekwondoharrastajien tietoisuuteen viimeistään otellessaan hopealle kadettien (12-14-vuotiaiden) ensimmäisissä MM-kilpailuissa. Sittemmin hän on saavuttanut muun muassa 5. sijat nuorten (15-17-vuotiaat) ja alle 21-vuotiaiden EM-kilpailuissa. Ensimmäistä vuotta Turun Kauppakorkeakoulussa opiskelevan, Budokwai Taekwondoa edustavan Saarisen olympiaranking-sijoitus alle 58-kiloisten painoluokassa on 95. Hänen valmentajanaan mukana matkustaa Suomen Taekwondoliiton nuorten olympiavalmentaja Jarkko Mäkinen. Saarisen ottelupäivä on perjantai.

Suomalaisten karsintaurakan sunnuntaina päättää paralympiakarsinnassa K44/K43-miesten alle 61-kiloisissa kilpaileva espoolainen Matti Sairanen. Taekwondourheilijat 2011 -seuraa edustava Sairanen komeilee sarjansa rankingissä sijalla 16. Liikenneonnettomuudessa vammautunut Sairanen ei ole antanut sen haitata urheilu-uraansa, vaan on otellut aiemmin kahdelle MM-hopealle ja yhdelle MM-pronssille. Sairanen edusti Suomen myös Pyeongchangin paralympialaisissa 2018 banked slalomissa ja snowboard crossissa. Hänen valmentajanaan toimii Suomen Taekwondoliiton paralympiavalmentaja Sampo Pajulampi, joka on myös Suomen joukkueenjohtaja molemmissa karsintaturnauksissa.

Mukana karsintamatkalla ovat myös valmentaja Pauli Raivio, fysioterapeutti Maria Manriruq Navarro ja sparrivastustaja Viviana Marton.

Lisätietoja:
Tatu Iivanainen