Taekwondoseurojen historiaa talteen!

11.6.2021

Hei Suomen Taekwondoliiton jäsenseurat,

Liiton arkistojen siirtäminen Urheilumuseon urheiluarkistoon jatkuu kolmatta vuotta kesätyöntekijöiden voimin. Parhaillaan käsittelyssä on mm. 80- ja 90-lukujen kilpailuiden tuloksia ja kirjeenvaihtoa.

Urheiluarkistossa on koottuna suomalaisen urheilun historiaa. Arkistot ovat keskeinen lähdeaineisto historiantutkimuksessa, ja urheiluun liittyvät aineistot avartavat kuvaa historiasta lukuisista näkökulmista. Urheiluarkistossa niin fyysinen kuin sähköinen materiaali säilyy turvassa ja on tutkijoiden käytettävissä. Lisäksi urheiluarkistosta voi selvittää kilpailuiden tuloksia, omia vanhoja vyökokeitaan yms. Henkilö-, terveys- ja muita arkaluonteisia tietoja ei tietenkään luovuteta kuin pätevästä syystä, joten materiaali on siltäkin osin turvassa urheiluarkistossa.

Tällä hetkellä urheiluarkistossa on vain kahden taekwondoseuran materiaaleja ja niitäkin hyvin vähän. Suomalaisen taekwondon historian säilyttämisen kannalta seurojen toiminnasta syntyneet jäljet ovat erittäin arvokkaita. Tiivistetyimmässä muodossa seurojen toimintaa on kerätty toiminta-/vuosikertomuksiin.

Liiton toimintasuunnitelman mukaisesti pyrkimyksenä on nyt saada seurojen toiminta-/vuosikertomuksia kootusti urheiluarkistoon tallennettavaksi. Seuraava arkistojen luovutus on 23.6., joten pyytäisin teitä lähettämään minulle sähköpostitse (tatu.iivanainen@taekwondo.fi) seuranne toiminta-/vuosikertomuksia niin pitkältä ajalta kuin niitä on saatavilla. Ei haittaa, vaikka niitä löytyisi jokaiselta toimintavuodelta - jokainen vuosi yksinäänkin kertoo arvokasta tietoa taekwondosta Suomessa. Yhteisiä luovutuksia järjestetään myöhemmin lisää, mutta tähän ensimmäiseen aaltoon pyytäisin lähettämään toiminta-/vuosikertomuksia tiistaihin 22.6. mennessä.

Toiminta-/vuosikertomukset mieluiten PDF-muodossa. Tiedoston nimeksi "seuran nimi" "vuosi/-toimintakertomus" "vuosiluku", esimerkiksi Mudokwan Vantaa ry toimintakertomus 2020.

Kiitos jo etukäteen!

Tatu Iivanainen